Українсько-польсько педагогічні впливи в історичному вимірі: випадок В. Сухомлинського
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2016.83618Ключові слова:
освіта, взаєморозуміння, педагог, педагогіка, розвиток, впливи, публікація, книга, Польща, УкраїнаАнотація
Стаття присвячена важливості українсько-польських педагогічних зв'язків для розбудови сучасної якісної освіти, побудови спільного європейського дому; аргументується значення історичного досвіду для більш повного розуміння процесів, що відбуваються нині, для осмислення здобутків минулого в сучасному міжкультурному педагогічному просторі. В якості прикладу обрано постать і творчий доробок українського педагога Василя Сухомлинського, його зв’язки з польськими колегами у 50-60-х роках ХХ ст.; вплив на його педагогічний світогляд видатного польського педагога Януша Корчака; охарактеризовано подальший розвиток українсько-польських зв'язків і впливів впродовж наступних десятиліть. У статті аналізуються переклади книг Сухомлинського у Польщі, популяризація його ідей відомими польськими педагогами-дослідниками, серед яких Олександр Левін, Вінсет Оконь, Маріан Библюк та інші. Підкреслюється перспективність мікроісторичного підходу, що дає можливість подивитися на загальні процеси крізь призму долі окремої людини, її педагогічної спадщини як складової міжкультурного простору.
Статья посвящена важности украинско-польских педагогических связей для развития современного качественного образования, построения общего европейского дома; аргументируется значение исторического опыта для более полного понимания процессов, происходящих в настоящее время, для осмысления достижений прошлого в современном межкультурном педагогическом пространстве. В качестве примера выбрана фигура и творчество украинского педагога Василия Сухомлинского, его связи с польскими коллегами в 50-60-х годах ХХ в.; влияние на его педагогическое мировоззрение выдающегося польского педагога Януша Корчака; охарактеризовано дальнейшее развитие украинско-польских связей и влияний в течение следующих десятилетий. В статье анализируются переводы книг Сухомлинского в Польше, популяризация его идей известными польскими педагогами-исследователями, среди которых Александр Левин, Винсет Оконь, Мариан Библюк и другие. Подчеркивается перспективность микроисторичного подхода, что позволяет посмотреть на общие процессы сквозь призму судьбы отдельного человека, его педагогического наследия как составляющей межкультурного пространства.
The article is devoted to the importance of Ukrainian-Polish relations for the development of modern qualitative education, building of a common European home; the historical experience has been grounded for better understanding of the processes occurring now, for reflecting on the achievements of the past in today's intercultural pedagogical space. As an example, we chose the figure and creative heritage of Ukrainian teacher Vasyl Sukhomlynsky, his connections with Polish colleagues in the 50-60 years of the 20th century; the impact of famous Polish educator Janusz Korczak on his teaching world-view; further development of Ukrainian-Polish relations and its influences over the next decades have been characterized. The translations of Sukhomlynsky’s books in Poland have been analyzed in the article; promoting his ideas by well-known Polish teacheres and researchers, including Oleksandr Levin, Vinset Okon, Marian Byblyuk and others. The author stressed on the importance of microhistorical approach, which allows to look at the overall process through the prism of individual destiny, its educational heritage as a part of intercultural space.
Посилання
Див. про це: Тері Мартін. Імперія національного вирівнювання. Нації та націоналізм у Радянському Союзі (1923-1939 роки). – Київ: Критика: 2013. – 639 с.
Сейко Н. А. Педагогічні та етносоціологічні засади розвитку польського шкільництва на Волині-Житомирщині у 1905–1938 рр. Київ 1999.
Коляденко С. М. Кременецький ліцей у системі освіти Волині (ХІХ – 30-ті рр. ХХ ст.) Київ 2007.
Див., наприклад: Маріус Коженьовський. За Золотими ворітьми. Суспільно-культурна діяльність поляків у Києві в 1905-1920 роках. – Київ: Дух і літера: 2015. – 664 с.
Сухомлинський Василь. Серце віддаю дітям. Нове прочитання. – Харків: Акта. – 2012. – С. 47-48.
У предметному покажчику до п’ятитомного видання Вибраних творів В. О. Сухомлинського (Київ, 1977 с. 621-637) представлена частотність посилань на Н. К. Крупську, А. С. Макаренка, звичайно, на В. І. Леніна, К. Маркса, але не виділено посилань на Януша Корчака, що свідчить про певну замовчуваність офіційною педагогікою 1970-х років особи Я. Корчака та його доробку.
Див.: Українська історико-педагогічна наука в дзеркалі тематики дисертаційних досліджень (1995-2014). Хронологічно-тематичний покажчик. – Умань. – 2014. с.194 .
Див.: Suchmlinski W. Przewodnik I nauczyciel. – W ks.:O pracy organizacji pionierskiej. – Warszawa 1954, s. 91-95; Suchomlinski W. Pierwiastek estetyczny w wszechstronnym rozwóju cziowieka // Kwartalnik pedagogiczny. – 1960. – №2. – s. 3-25; Suchomlinski W. Elementarz kultury moralnej // Wychowanie. – 1964. – №8. – s. 24-26 та ін.
Див.: В. О. Сухомлинський. Бібліографія творів. Упор. Г.І. та О.В. Сухомлинська. Київ: Рад.школа, 1978.- 110 с.
Wiloсh Tadeucz. Radziecki system oswiatno –wychowawczy. – Warszawa: PWN. – 1962. – 192 s.
Див.: В.А. Сухомлинский. Биобиблиография. Сост. А. И. Сухомлинская, О. В. Сухомлинская. – Киев: Рад.школа. - 1987. - с.16, 17, 39.
Див. Этюды о В. А. Сухомлинском. Педагогические апокрифы. Сост. О. В. Сухомлинская. – Харьков: Акта. – 2008. – 436 с.
Alexander Levin. Tryptyk pedagogiczny – Korczak, Makarenko, Freinet.– 1986. – 156 s.
Marian Bybluk. Koncepcja pedagogiczna i system wychowawczy Wasyla Suchomlinskego. – Torun: UAM. – 1982. – 181 s.
Marian Bybluk. Radośna szkoła Suchomlinskego. – Warszawa- Torun: UAM. – 1990. – 105 s.
Marian Bybluk. Odrodzenie i rozwój oswiaty na niepodległej Ukrainie. 1991-2010. – 2011. – 200 s.
Wincenty Ocon. Dziesięć szkół alternatywnich. – Warszawa: Wydawnictwa Szkółne i Pedagogiczne. – 1997. – s. 185-223.
W. A. Suchomlinski. Me serce – dzieciom (1979); W. A. Suchomlinski. Narodziny obywatela (1982).
W. Suchomlinski. Oddaj serce dzieciom [tl. Marian Bybluk. Wstep A. Lewin]. – Warszawa: Wydawnictwa Szkółne i Pedagogiczne. – 1978. – 322 s.
W. Suchomlinski. Słów Kilka o wychowaniu [wstep A. Lewin]. – Warszawa:WSiP. – 1982. – 112 s.
Див.: В. А. Сухомлинский. Биобиблиография. Состав. А. И. Сухомлинская, О. В. Сухомлинская. – Киев: Рад.школа. – 1987. - с.112.
W. Suchomlinski. Sto rad dla nauczyciela. – Warszawa:WSiP. – 1987. – 232 s.