Становлення вищої художньої освіти в Україні (друга половина ХІХ – перша третина ХХ ст.)

Автор(и)

  • Людмила Русакова Канівськbq коледж культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2016.83604

Анотація

У статті висвітлено становлення вищої художньої освіти в Україні у другій половині ХІХ – першій третині ХХ ст. Розкрито основні етапи становлення та реорганізації першого вищого освітнього художньо-мистецького закладу в Україні – Української академії мистецтв (1917 р.). Серед провідних фундаторів академії були випускники приватних художніх шкіл, які після подальшого фахового вдосконалення у закордонних вишах впроваджували відповідні ідеї, методики у навчально-виховний процес.Автором окреслено вагомий внесок випускників приватних художніх шкіл (М. Бурачек, О. Мурашко, М. Жук)у розвиток навчально-виховного процесу в академії.


В статье освещено становление высшей художественного образования в Украине во второй половине XIX – первой трети ХХ в. Раскрыты основные этапы становления и реорганизации первого высшего образовательного художественно-творческого заведения в Украине – Украинской академии искусств (1917 г.). Среди ведущих основателей академии были выпускники частных художественных школ, которые после дальнейшего профессионального совершенствования в зарубежных вузах внедряли соответствующие идеи, методики в учебно-воспитательный процесс. Автором обозначен весомый вклад выпускников частных художественных школ (Н. Бурачек, А. Мурашко, М. Жук) в развитие учебно-воспитательного процесса первого высшего образовательного художественно-творческого заведения.


In the article the formation of higher art education in Ukraine in the second half – the first third of the twentieth century. The basic stages of formation and reorganization of the first higher educational art and art institutions in Ukraine –Ukrainian Academy of Arts (1917). Leading Academy founders were graduates of private art schools, after further professional improvement in foreign universities implement relevant ideas, methods in the educational process. The author outlines the significant contribution of graduates of private art schools (M. Burachek, O. Murashko, M. Beetle) the development of the educational process in the academy. Art education, which has its own historical experience, not an entirely new phenomenon Ukrainian society. Its current development is based on the lessons of the past, is undergoing transformation, is experiencing a time of growth and decline. In this context acquires relevance of research is a private art education Ukraine outlined period. Achieving the goal of our research involves identifying organizational and pedagogical principles of private art education in Ukraine during the season and study the possibility of using the positive historical and educational experience of the reformed art education today. The need for under standing of the driving forces of art education needs caused by the artistic pedagogy, educational situation because the current stage updates the search process unique artistic and a esthetic changest ot heboundaries of the nineteenth and twentieth centuries.

Біографія автора

Людмила Русакова, Канівськbq коледж культури і мистецтв

спеціаліст вищої категорії, викладач-методист циклової комісії фундаментальних та професійно орієнтованих дисциплін Канівського коледжу культури і мистецтв

Посилання

Антонець М. Я. Київська рисувальна школа М. І. Мурашка (кін. ХІХ — 10-і рр. ХХ ст.) / Н. Б. Антонець // Нариси з історії розвитку новаторських навчально-виховних закладів в Україні (XX століття): навч.-метод. посіб. / за ред. О. В. Сухомлинської, В. С. Курила. – Луганськ: Вид-во ЛНУ ім. Т. Шевченка, 2010. – С. 91–106.

Абліцов В. Микола Бурачек і Українська Академія Мистецтва / В. Абліцов // Українська академія мистецтва: Дослідницькі та науково-методичні праці. – К., 2000. – Вип. 7. – С. 224–226.

Бурачек М. Мистецтво у Києві. Думки і факти / М. Бурачек // Музиздат. – К., 1919. – № 1–3. – 102 с.

Бурачек М. Колективна творчість і шляхи національного мистецтва / Микола Бурачек // Мистецтво. – 1920. – № 1. – С. 78–81.

Бурачек М. Як я працюю над картиною / Микола Бурачек // Образотворче мистецтво. – 1941. – № 1. – С. 12–15.

Врона І. Лист наркому освіти Ю. Шумському від 8 грудня 1925 р., // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (ЦДАВО України), ф. 166, оп. 6, спр. 463, 1–12 арк.

Врона І. КХІ: його сучасний стан і робота / І. Врона // Мистецько-Технічний ВИШ. – К. : Видання Київського художнього інституту, 1928. – № 1. – С. 5–20.

Врона І. Ювілей української мистецької школи / І. Врона // Всесвіт. – 1927. – № 6. – С. 12–18.

Золотарева Л. Полихудожественное образование как интеграционное пространство / Л. Золотарева // Вестник ПГУ. – № 1. – 2011. – С. 82–90.

Криволапов М. З історії вищої художньої освіти в Україні // Українська академія мистецтва історія і сучасність: Каталог. – К.: Українська академія мистецтва, 1997. – С. 7–16.

Кашуба-Вольвач О. Ми жили в одному ритмі, в одному пориві (М. Тряскін) / О. Кашуба-Вольвач // Образотворче мистецтво. – 2009. – № 4 /2010. – С. 34–37.

Київський художній інститут // Українська Радянська Енциклопедія. 2-е видання. – Т. 5. — К., 1980. – С. 159–167.

Ковальчук О. Іван Врона як реформатор української мистецької освіти ХХ сторіч¬чя / О. Ковальчук // Образотворче мистецтво. – 2003. – № 4. – С. 23–26.

Ковальчук О. Українська академія мистецтва: до 85-ої річниці заснування / О. Ковальчук // Образотворче мистецтво. – 2003. – № 1. – С. –6.

Комплексна програма художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.yurinfo.org.ua/index.php?lang_id=1&menu_id=1182&article_id=165701

Криволапов М. З історії вищої художньої освіти в Україні / М. Криволапов // Українська академія мистецтва історія і сучасність. – К., 1997. – С. 7–16.

Масол Л. М. Концептуальні засади формування змісту загальної мистецької освіти в контексті державних стандартів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: library.udpu.org.ua/library_files/.../visnuk_3.pdf‎

ПраховМ. Доповідна записка до проекту змін статуту УАМ з пропозицією заснувати художню школу. 1918–1919 рр. // Документальний архівний фонд О. О. Мурашка № 12, Національного художнього музею України (НХМ України), оп. 1, спр. 97,

арк. 23–25.

Прахов М. Проект статуту художнього училища при Державній академії мистецтва у Києві 1918-1919 рр. // Документальний архівний фонд О. О. Мурашка № 12, Національного художнього музею України (НХМ України), оп. 1, спр. 98, 17–20 арк.

Старченко В. Вплив народного малярства на творчість професійних митців України ХІХ – початку ХХ століття / В. Старченко // Всеукраинская научно-практическая Интернет- конференция «Роль украиноведения в воспитании национального сознания и достоинства новой генерации украинцев» (14–15 ноября 2013 г.). – Дніпропетровськ, 2013. – С. 17–20.

Статут Української Академії Мистецтва // ЦДАВО України, ф. 2581, оп. 1, спр. 191, арк. 29–32.

Фомічова М. Регіональна специфіка формування професійно-мистецьких шкіл в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/ handle/123456789/16922/15-Fomichova.pdf?sequence=1

Шмагало Р. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ – середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції : [моногр.] / Р. Шмагало. – Л. : Українські технології, 2005. – 146 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-05-24

Номер

Розділ

Історія освіти