Упровадження Дальтон-плану як втілення новаторських пошуків українських педагогів у 20–30 роках ХХ ст.

Автор(и)

  • Оксана Кравчук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2016.83595

Ключові слова:

Дальтон-план, новаторство, упровадження інновацій, інноваційні технології, зарубіжна педагогіка

Анотація

У статті досліджено особливості упровадження нових технологій навчання у 20–30 роках ХХ ст. на прикладі запозиченого з досвіду зарубіжної педагогіки Дальтон-плану. Джерелом цього дослідження стали опубліковані в тогочасній педагогічній пресі матеріали обговорення Дальтон-плану, статті, у яких учителі-практики ділилися досвідом впровадження, презентували власне бачення стратегій його використання, обґрунтовували позитивні та негативні оцінки інновації. Результати дослідження показують, що у процесі обговорення і поділу досвідом відбувалося формування вимог до упровадження інновацій, серед них виокремлюються такі: застереження від надмірного захоплення новим методом, запобігання однобічного і вузького потрактування сутності методу, необхідність ґрунтовного вивчення та апробації, вимога відповідного фінансування, кваліфікованого методичного супроводу, адаптації до власних умов та максимального дотримання тих умов, у яких цей метод успішно діяв за кордоном.

 

В статье исследуются особенности внедрения новых технологий обучения в 20–30 годах ХХ в. на примере заимствованного из зарубежной педагогики Дальтон-плана. Источниками для этой публикации стали напечатанные в прессе указанного времени материалы обсуждения Дальтон-плана, статьи, в которых учителя-практики делились опытом его внедрения, предлагали собственное видение стратегий его использования, обосновывали позитивные и негативные оценки инновации. Результаты исследований свидетельствуют, что в процессе обсуждения происходило формирование системы требований, среди которых предостережения от чрезмерного увлечения новым методом, предупреждение одностороннего и узкого понимания его сущности, необходимости глубокого изучения и апробации, соответствующего финансирования, квалифицированного методического сопровождения, адаптации к своим условиям, максимального создания тех условий, в которых этот метод успешно использовался за рубежом.

 

Some specific aspects of the introduction of new technologies in a learning process in the 20-30ties of XX century, taking as an example the experience of foreign pedagogics of Dalton-plan, were studied in this paper. Contemporary researchers unanimously consider Dalton-plan to be the most attractive technology for the Ukrainian educators. We have the intention to monitor the impact of the introduction of foreign methodology on the innovative research of the Ukrainian educators in the given period of time. The source of the research was the discussion of Dalton-plan published in the pedagogical press of that time; teachers-practitioners shared their experience of using the method, they presented their own vision of the strategy of its application, they explained positive and negative evaluation of the innovation. The results of the research show that the requirements as to the innovation introduction have been worked out in the process of the discussion and experience sharing, the most important ones being the following: warning of the excessive use of a new method and a one-sided and narrow interpretation of the method essence, the necessity of its thorough studying and testing, its proper financing and qualified methodological support, its adaptation to a local situation and the best compliance with the foreign conditions where the method was most successfully applied. Despite further criticism, disfavor and prohibition Dalton-technology appeared to be promising and it returns to contemporary school. At present teachers-innovators endeavor to use its positive features to reach their educational goals. Modern innovators believe that Dalton-plan technology has a big potential for individual-oriented teaching in the class-lesson system, it ensures the development of cognitive independence of a student.

Біографія автора

Оксана Кравчук, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Ковальчук Л. Проблеми організації навчального процесу в педологічній науці України (перша третина ХХ століття) / Людмила Ковальчук [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/40/visnuk_29.pdf

Мостовий А. Дальтон-план в світлі наших прагнень / А. Мостовий // Шлях освіти. – 1924. – № 7. – С. 66–77.

Осьмук Н. Г. Ідеї реформаторської педагогіки в дослідженнях українських освітніх діячів 20-х – початку 30-х років ХХ століття : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Н. Г. Осьмук. – Суми, 2011. – 20 с.

Парадиський О. Дальтон-план і комплекси / О. Парадиський // Шлях освіти. – 1925. – № 9. – С. 117–133.

Пастухова Л. Педагогічна взаємодія у контексті Дальтон-плану / Лоліта Пастухова // Порівняльна професійна педагогіка. – 2012. – № 1. – С. 152–157.

Петречко М. Використання навчального методу Хелен Паркхерст у навчальних закладах США / М. Петречко // Молодь і ринок. – 2015. – № 1. – С. 157–161.

Петречко М. Особливості індивідуалізованого навчання у педагогічній системі Хелен Паркхерст / М. Петречко // Актуальні питання гуманітарних наук . – 2014. – Вип. 10. – С. 259–264.

Попова О. В. Становлення і розвиток інноваційних педагогічних ідей в Україні у ХХ ст. / О. В. Попова / ХДПУ ім. Г. С. Сковороди. – Харків : «ОВС», 2001. – 256 с.

Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручн. / О. Я. Савченко. – К. : Грамота, 2012. – 504с.

Сірополко Ст. «Дальтон-плян в шкільному вихованню та навчанню» / Ст. Сірополко. – Львів : Видавництво взаїмної помочі українського вчительства», 1928. – 35 с.

Слуцкин И. На пути к дальтонскому плану / И. Слуцкин, О. Шехтман // Шлях освіти. – 1925. – №4. – С. 127–134.

Сухомлинська О. В. Зарубіжний педагогічний досвід в Україні в 20-ті роки / О. В. Сухомлинська // Рідна школа. – 1992. – № 2. – С. 3–7.

Сухомлинська О. В. Міжнародні зв’язки педагогів України у 20-х – на початку 30-х рр. / О. В. Сухомлинська // Український історичний журнал. – 1991. – № 10. – С. 52–57.

Сухомлинська О. Радянська педагогіка як ідеологія: спроба історичної реконструкції / О. Сухомлинська // Історико-педагогічний альманах. – 2014. – Вип. 1. – С. 4–24.

Хижняк І. Використання Дальтон-технології для підвищення мотиваційної діяльності в освітньому процесі / І. Хижняк // Джерело http://gdjerelo.jimdo.com/с. 7. Вересень 2015, № 33–34.

Яковлев В. Комплексная система и дальтон-план / В. Яковлев // Шлях освіти. – 1924. – №10. – С. 39–48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-05-24

Номер

Розділ

Історія освіти