Колекція журналу «Вільна українська школа» (1917–1920) як джерело мікроісторії освіти України
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2016.83592Ключові слова:
колекція журналу «Вільна українська школа» (1917–1920), образ освіти, джерелознавство, мікроісторіяАнотація
У статті аргументовано, що журнал «Вільна українська школа» є цінним джерелом з різних проблем мікроісторії освіти України, а саме: педагогічна біографіка; центральні і регіональні просвітницькі товариства; типи навчальних закладів різних регіонів України тощо. З’ясовано, що ці аспекти можуть стати об’єктом подальших історико-педагогічних студій, що сприятиме обмеженню дослідницького поля з метою якісного розширення пізнання конкретної проблеми. У цілому часопис є своєрідною мікроісторією, або образом освіти, у малодосліджений період Української революції, становлення української державності.
В статье аргументировано, что журнал «Вільна українська школа» является ценным источником по разным проблемам микроистории образования Украины, а именно: педагогическая биографистика; центральные и региональные просветительские общества; разные типы учебных заведений регионов Украины и т.п. Установлено, что данные аспекты могут стать объектом дальнейших историко-педагогических исследований, что будет способствовать ограничению исследовательского поля с целью качественного расширения познания конкретной проблемы. В целом журнал является своеобразной микроисторией, или образом образования, в малоисследованный период Украинской революции, становления украинской государственности.
The author argued in the article that the Ukrainian pedagogical Vilna Ukraiinska Shkola journal is an important source concerning various problems in studying microhistory of the Ukrainian education, such as: biographical information about teachers; the central and regional educational societies; the types of educational organizations in different regions of Ukraine and other problems. It is found out that these aspects can be further studied in the course of historical and pedagogical research that will help to specialize the research field in order to study a particular problem in detail on the basis of in-depth and thorough study of the source base. On the whole, the journal is a kind of microhistory, or the form of education, of the little-studied period of the Ukrainian revolution, the formation of the Ukrainian state. He played a special role in consolidation of cultural, educational, pedagogical forces around the idea of national educational system formation on the basis of the best national and foreign experience. In general, the combination of micro- and macroapproaches in the study of the history of education development during the period of the Ukrainian revolution, as well as during other historical periods, is a perspective one and requires further theoretical and methodological analysis.
Посилання
Бібліографія українського учителя // Вільна українська школа (ВУШ). – 1919–1920 (рік третій). – №4–5 (листопад–грудень). – С. 180–182.
Бібліографія учителя // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – №1–3 (серпень–жовтень). –
С. 105–113.
Білецький Л. Іван Стешенко / Л. Білецький // ВУШ (рік другий). – 1918–1919. – Т 1. – С. 1–3.
Грінченко М. Лист до редакції / Марія Грінченко // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – №4–5 (листопад–грудень). – С. 167–168.
Дорошкевич О. Огляд життя середньої школи / О. Дорошкевич // ВУШ. – 1917 (рік перший). – №2 (жовтень). – С. 98–108.
Дрібні звістки // ВУШ. – 1918–1919 (рік другий). – №10. – С. 251–253.
Дрібні звістки // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – №1–3 (серпень–грудень). – С. 89–96.
ІІ З’їзд Делегатів ВУС (15–18 січня 1919 р.). Доклади, протоколи, резолюції // ВУШ. – 1918–1919 (рік перший). – №6–7 (січень–лютий). – С. 1–32.
Єдина школа // ВУШ. – 1917 (рік перший). – № 2 (жовтень). – С.65–68.
Жертви анархії // ВУШ. – 1918–1919 (рік другий). – №5. – С. 312–315.
З шкільного життя // ВУШ. – 1918–1919. – Т.1. – С. 23–47.
Замість передмови / Редакція // ВУШ. – 1918 (рік перший). – №5–6 (січень–лютий). – С. 1–2.
Зеров М. А.А. Пінчук / М. Зеров // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – №1–3 (серпень–жовтень). – С. 70.
Калакура Я. С. Історичне джерелознавство / Я. С. Калакура, І. Н. Войцехівська, Б. І. Корольов, С. Ф. Павленко, М. Г. Палієнко. – К. : Либідь, 2002. – 486 с.
Клепатський П. Іван Франко педагогом (так у назві. – Л.Б.) / П. Клепатський // ВУШ. – 1918–1919. – №6–7 (січень–лютий). – С. 14–29.
Лукашевич М. Огляд літератури з питань трудової школи / М. Лукашевич // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – № 1–3 (серпень–жовтень). – С. 103–105.
Маяковський В. В. П. Науменко / В. Маяковський // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – №1–3 (серпень–жовтень). – С. 66–69.
Меморандум Всеукраїнської учительської спілки до Директорії Української Народної Республіки // ВУШ. – 1918–1919 (рік другий). – № 5. – С. 266–271.
Нарада в справі організації народної освіти на Україні 15–20 грудня 1917 р. // ВУШ. – 1918 (рік перший). – №5–6 (січень–лютий). – С. 53–66.
Нова школа в Українській Республіці / Редакція // ВУШ. – 1917 (рік перший). – № 3–4 (листопад–грудень). – С. 129–130.
Останнє слово // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – №4–5 (листопад–грудень). – С. 115–116.
Родников В. Життя, вчительство і педагогічні погляди Г. С. Сковороди / В. Родников // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – № 4–5 (листопад–грудень). – С. 155–160.
Русова С. Микола Лисенко / С. Русова // ВУШ. – 1918–1919 (рік другий). – № 2 (вересень). – С. 233–235.
Свята українського письменства // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – №1–3 (серпень–жовтень). – С. 59–63.
Справоздання Центрального Бюро Всеукраїнської учительської спілки (відчитано 19 січня 1920 р. на ІІІ–му з’їзді делегатів) // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – № 4–5 (листопад–грудень). – С. 182–193.
Старченко Н. П. Мікроісторія [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 6: Ла-Мі / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. – К. : Наук. думка», 2009. – 790 с.: іл. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Mіkroіstorіya (останній перегляд: 17-05-2015).
Сумцов М. Лист до редакції / М. Сумцов // ВУШ. – 1918–1919 (рік другий). – № 6–7 (січень–лютий). – С. 33.
Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: регіональний вимір / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2007. – № 2. – С. 42–49.
Сушицький Ф. Про вищі українські школи на Вкраїні / Ф. Сушицький // ВУШ. – 1917 (рік перший). – № 2 (жовтень). – С. 108–109.
Українські підручники для галицьких шкіл // ВУШ. – 1918 (рік перший). – № 5–6 (січень–лютий). – С. 94–96.
Ф. П. Матушевський // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – № 4–5 (листопад–грудень). – С. 166–167.
Хроніка // ВУШ. –1917 (рік перший). – № 1 (вересень). – С. 63–64.
Хроніка // ВУШ. – 1917 (рік перший). – № 2 (жовтень). – С. 113–115.
Хроніка // ВУШ. – 1918–1919 (рік другий). – №1. – С. 51–61.
Циркуляр до директорів середніх шкіл всіх відомств та інспекторів вищих початкових, торгових та інших шкіл України // ВУШ. – 1918 (рік перший). – №5–6 (січень–лютий). – С. 72–73.
Шкільна хроніка // ВУШ. – 1919–1920 (рік третій). – № 4–5 (листопад–грудень). – С. 176–180.
Що на часі / Редакція // ВУШ. – 1917 (рік перший). – №1 (вересень). – С. 2–3.
Ющишин І. Деякі основи позашкільної освіти (З приводу заснування товариства «Копійка на рідну школу») / І. Ющишин // ВУШ. – 1917 (рік перший). – №3–4 (листопад–грудень). – С. 169–172.
Ющишин І. Про нижчу школу на Україні / І. Ющишин // ВУШ. – 1917 (рік перший). – № 2 (жовтень). – С. 94–98.