Детермінація соціально-економічного та нормативно-законодавчого регулювання змісту дошкі-льної освіти Української РСР (друга половина ХХ століття)

Автор(и)

  • Надія Фроленкова Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2014.83023

Ключові слова:

розвиток освіти, регулювання змісту дошкільної освіти, нормативно-законодавчий супровід, соціально-економічний стан, науково-методичне, матеріально-технічне забезпечення, дошкільний навчальний заклад

Анотація

Розкрито соціально-економічний чинник як детермінант нормативно-законодавчого регулювання змісту дошкільної освіти УРСР в історико-педагогічному онтогенезі. Охарактеризовано зміст нормативно-законодавчих механізмів освітньої діяльності та їх зміни відповідно до соціально-економічних, політичних, ідеологічних та культурних впливів в УРСР. Ретроспективний аналіз становлення і розвитку змісту дошкільної освіти в радянській Україні показав, що динаміка його розвитку містить як рушійні, так і гальмівні процеси, що відбувалися під безпосереднім централізованим та уніфікованим регулюванням з боку держави. Зроблено висновок про те, що державні освітні документи відображали своєрідність тогочасної  суспільної теорії та практики дошкільної освіти у період від повоєнних часів до незалежності УРСР.

 

В статье раскрыт социально-экономический фактор как детерминант нормативно-законодательного регулирования содержания дошкольного образования УССР в историко-педагогическом онтогенезе. Зделана характеристика содержания нормативно-законодательных механизмов образовательной деятельности и их изменения в соответствии к социально-экономическим, политическим, идеологическим и культурным влияниям в УССР. Ретроспективный анализ становления и развития содержания дошкольного образования в Советской Украине показал, что динамика его развития содержит как движущие, так и замедляющие процессы, происходившие под непосредственным централизованным и унифицированным регулированием со стороны руководства страны. Сделан вывод о том, что государственные образовательные документы отражали своеобразие общественной теории и практики дошкольного образования в период от послевоенных времен к независимости УССР.

 

Social-economic factor as determinant of normative-legal regulation of the content of pre-school education of Ukrainian SSR in historic-pedagogical ontogenesis has been revealed. The content of normative-legal mechanisms of educational activity and their changes according to social-economic, political, ideological and cultural influences in Ukrainian SSR have been characterized. Retrospective analysis of formation and development of the content of pre-school education in the Soviet Ukraine showed that the dynamics of its development contains both motive and inhibitory processes, which took place under immediate and normative-legal regulation on the side of the state. Interdependence and interacting influence of normative-legal factor of the content of pre-school education with the social-economic one has been reflected, their determination has been grounded.

The conclusion is made that the state educational documents reflected originality of social theory of that time and the practices of pre-school education in the period from the postwar years till the independence of Ukrainian SSR. According to the results of the research it is determined that development of the system of pre-school education in Ukraine in the mentioned period was characterized by the search of more perfect forms, methods, contextual filling of teaching and upbringing. It is found out that pre-school education was developing according to the needs and demands of the society, which were determined in decisions of party bodies, resolutions of congresses; the model of pre-school education is totalitarian, put on ideologic blinkers; the system of regulation is centralized and unified.

Although slowly, with difficulties, the science steadily, and education practice together with it was moving away from authoritarianism and found the way of democratization of the content of pre-school education.

Біографія автора

Надія Фроленкова, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія

викладач кафедри дошкільної педагогіки, психології та фахових методик Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Посилання

Антология педагогической мысли Украин-ской ССР / ред. кол. М. Ф. Фоменко, Ю. Ю. Кондуфор, Н. Д. Ярмаченко. – М. : Педагогика, 1988. – 640 с.

Артемова Л. В. Історія педагогіки України : підручник / Л. В. Артемова. – К. : Либідь, 2006. – 424 с.

Венгловська О. Основні тенденції розвитку дошкільної освіти Київщини (1958–1984 рр. ХХ століття) / Олена Венгловська // Історико-педагогічний альманах. ‒ 2011. – Вип. 1. – С. 49–53

Грицюк Т. Історико-педагогічні передумови розвитку дошкільної освіти на Хмельниччині (50–60 рр. ХХ ст.) [Електронний ресурс] / Т. Грицюк. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/peddysk_2013_14 _28.pdf

Дзвінчук Д. І. Розвиток освіти як суспільної цінності: історико-філософський дискурс / Д. І. Дзвінчук // Розвиток сучасної освіти: освітологічні наголоси : матер. Всеукр. наук.-практ. конф. «Освітологія – науковий напрям інтегрованого пізнання освіти» / авт. кол.: В. Г. Кремень, О. В. Сухомлин¬ська, І. Д. Бех, В. О. Огнев’юк та ін. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – 152 с.

Дошкільна освіта: історія і сьогодення : довідник / [упоряд. Л. В. Лохвицька]. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – 208 с.

Народное образование в СССР : сб. доку-ментов, 1917–1973 гг. – М., 1974. – 560 с.

Народное образование в СССР : сб. нормат.-прав. актов. – М. : Юрид. лит., 1987. – 336 с.

Огнев’юк В. О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку : [монографія] / В. О. Огнев’юк. – Київ : Знання України, 2003. – 448 с.

Степанова Т. М. Еволюція змісту дошкільної освіти у другій половині ХХ століття : [монографія] / Т. М. Степанова. – К. : Слово, 2010. – 184 с.

Улюкаєва І. Г. Історія суспільного дошкільного виховання в Україні : нав-чальний посібник / І. Г. Улюкаєва. – [вид. 4-е, доп.]. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2013. – 238 с.

Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки : навч. посіб. / за заг. ред. З. Н. Борисової. – К. : Вища. шк., 2004. – 511 с.

Чередніченко С. Культурологічна складова змісту дошкільної освіти: історичний аспект (1959–1990 рр.) [Електронний ресурс] / Світлана Чередніченко. – Режим доступу : http://library.udpu.org.ua/library_files/probl_ sych_vchutela/2014/9_2/40.pdf

Ярмаченко М. Д. Теорія дошкільного вихо-вання дітей в умовах прискорення соціально-економічного розвитку країни / М. Д. Ярмаченко // Дошкільне виховання. – 1986. – № 1. – С. 5–7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-11-17

Номер

Розділ

Історія освіти