Впровадження політехнічного навчання у загальноосвітній школі у 1952–1958 роках

Автор(и)

  • Валентина Кушнір Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2014.83022

Ключові слова:

політехнічне навчання, виробниче навчання, спеціалізація, професіоналізація старших класів

Анотація

В статті висвітлено розвиток ідеї політехнічного навчання у 1954–1958 роки, відповідно до якої передбачалося знайомство учнів загальноосвітньої школи з основними принципами всіх процесів виробництв та формування  в них навичок поводження з найпростішими знаряддями всіх виробництв. Визначено державні документи, які проголошували необхідність впровадження політехнічного навчання. Охарактеризовано напрями пошуку практичного запровадження політехнічно спрямованого змісту навчання, який поступово призвів до професіоналізації старших класів загальноосвітньої школи, зачасти і до підготовки робітників вузької спеціалізації.

 

В статье освещено развитие идеи политехнического обучения в 1954-1958 гг., согласно которой предусматривалось знакомство учащихся общеобразовательной школы с основными принципами всех процессов производств и формирования у них навыков обращения с простейшими орудиями всех производств. Определены государственные документы, которые провозглашали необходимость внедрения политехнического обучения. Охарактеризованы направления поиска практического внедрения политехническо направленного содержания обучения, которое постепенно привело к профессионализации старших классов общеобразовательной школы, часто и к подготовке рабочих узкой специализации.

 

The paper highlights the development of the idea of polytechnic studies during the years 19541958. Polytechnic education involved secondary school students acquainted with the basic principles of all processes of production and the formation of their skills handling the simplest of all instruments of production. Defined public documents proclaimed the need to introduce polytechnic education. The characteristic directions of practical implementation Polytechnic directed learning content.

Finding ways to introduce polytechnic education in secondary school lasted a long time. First knowledge of the main sectors of economic activity provided during circle work and excursions, later in the classroom for industrial training.

Practical implementation of polytechnic education gradually led to the professionalization of the senior classes of secondary school. Inclusion in curriculum content polytechnic education has led to a reduction in general body of knowledge and to overload students, in some schools, workload reached 12 hours a day. Feasibility Polytechnic education was carried out by including the content of polytechnic education in disciplines (physics, chemistry, biology, etc.), ensure Polytechnic equipment and auxiliary workshops, use of various forms of extra-curricular activities for the benefit of polytechnic education.

Quality training of students in secondary Polytechnic School of training exposed significant doubts, because it depended on many factors: the availability of manufacturing base, competent teachers among workers and cleverly designed engineering and technical workers training program desired specialty.

Біографія автора

Валентина Кушнір, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

докторант Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Величні перспективи розвитку народної освіти в шостій п’ятирічці // Радянська школа. – 1956. – № 2. – С. 3–10.

Вихрущ А. В. Трудова підготовка учнів в загальноосвітніх школах України : дис. … доктора пед. наук : 13.00.01 / Вихрущ Ана-толій Володимирович. – К., 1994. – 473 с.

Гриценко М. С. Нариси з історії школи в Українській РСР (1917–1965) / Микола Се-менович Гриценко. – К. : Радянська школа, 1966. – 230 с.

Из директив по пятому пятилетнему плану развития СССР на 1951–1955 гг. // Народ-ное образование в СССР : сборник докуме-нтов 1917–1973 гг. / составители: А. А. Аба-кумов, Н. П. Кузин и др. – М. : Педагогика, 1974. – С. 45.

З досвіду виробничого навчання в середній школі. – К. : Радянська школа, 1964. – 147 с.

ХІХ з’їзд великої партії Леніна – Сталіна // Радянська школа. – 1952. – № 10. – С. 6–18.

ХХ з’їзд КПРС і завдання дальшого розвитку народної освіти та педагогічної науки // Радянська школа. – 1956. – № 4. – С. 3–16.

Легков Є. І. Загальноосвітня школа і виро-бниче навчання / Є. І. Легков // Радянська школа. – 1957. – № 3. – С. 66–72.

Лобер Д. Є. Про політехнічну підготовку учнів / Д. Є. Лобер // Радянська школа. – 1957. – № 3. – С. 61–66.

Миргородський П. Л. Розвиток народної освіти в Українській РСР за 40 років / П. Л. Миргородський // Радянська школа. – 1957. – № 6. – С. 12–22.

Політичне навчання в загальноосвітній школі / за ред. М. А. Мельникова, М. М. Ска-ткіна. – К. : Радянська школа, 1954. – 319 с.

Пінчук Г. П. Ширше розгортати політехні-чне навчання в загальноосвітній школі / Г. П. Пінчук // Радянська школа. – 1956. – № 3. – С. 1–16.

Розенберг М. Й. Удосконалювати виробниче навчання / М. Й. Роземберг // Радянська школа. – 1957. – № 3. – С. 21–27.

Сухомлинський В. А. Овладение массовой рабочей специальностью в школе – средство улудшения трудового воспитания / В. А. Сухомлинский // Советская педаго-гіка. – 1958. – № 7. – С. 11–24.

Чавдаров С. Х. Завдання педагогічної науки в світлі рішення ХІХ з’їзду КПРС / С. Х. Чавдаров // Радянська школа. – 1953. – № 1. – С. 9–28.

Чавдаров С. Х. Невідкладні завдання педа-гогічної науки / С. Х. Чавдаров, М. М. Гри-щенко // Радянська школа. – 1956. – № 9. – С. 11–21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-11-17

Номер

Розділ

Історія освіти