Дезінтеграція змісту шкільного суспільствознавства (1975–1986 рр.)

Автор(и)

  • Володимир Арешонков Житомирський державний університет імені Івана Франка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2014.83009

Ключові слова:

суспільствознавство, зміст освіти

Анотація

У статті досліджується процес дезінтеграції змісту шкільного суспільствознавства у другій половині 70-х першій половині 80-х років ХХ століття. Зроблено висновок, що з середини 70-х років ХХ ст. у змісті шкільного суспільствознавства відбулася дезінтеграція у межах культурологічної теорії змісту освіти та з’явилися нові навчальні предмети і факультативні курси правового, етико-морального, філософського, естетичного спрямування. Причинами зазначеного процесу були правові, демографічні і моральні проблеми радянського суспільства 70-х першої половини 80-х рр., які потребували свого вирішення.

Переважним чинником дезінтеграції змісту шкільного суспільствознавства став «зовнішній» – реальні суспільні потреби, що мали бути вирішені у ході освітніх реформ та за сприяння активності педагогів і методистів.

 

В статье исследован процесс дезинтеграции содержания школьного обществоведения во второй половине 70-х – первой половине 80-х годов ХХ века. Сделан взвод, что с середины 70-х годов ХХ в. в содержании школьного обществоведения произошла дезинтеграция в рамках культурологической теории содержания образования и появились новые учебные предметы и факультативные курсы правового, этико-морального, философского и эстетического направления.

 

The article investigates the disintegration process of school social science in the second half of the 70th – the first half of the 80th of the XX century. It is concluded that in the middle of the 70th of the XX century in the school social science contents the disintegration took place within the scope of the culturological theory of the educational contents and new subjects and extracurricular activities of legal, ethical-moral, philosophical, aesthetical direction. The reasons of the indicated process became legal, demographical and moral problems of the Soviet society of the 70th – the first half of the 80th, which demanded the solution on the level of the pupils’ preparation to life. The primary factor of the school social science disintegration contents became the «outside» – real social needs, that can be decided in the process of educational reforms and within the assistance of teachers and methodologists’ activity.

Біографія автора

Володимир Арешонков, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидат педагогічних наук, доцент Житомирського державного університету імені Івана Франка

Посилання

Основи законодавства СРСР і союзних рес-публік про народну освіту // Радянська школа. – 1973. – № 9. – С. 4–18.

Березівська Л. Д. Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті : [монографія] / Л. Д. Березівська. – К. : Богданова А. М., 2008. – 406 с.

Смагін І. І. Підручник із суспільствознавства в українській школі 1920‒1990 рр.: проблеми створення і функціонування : монографія / І. І. Смагін ; Житомир. обл. ін-т післядипломної пед. освіти. – Житомир : Полісся, 2010. – 411 с.

Андрусишин Б. І. Становлення та розвиток шкільної правової освіти в Україні [Елект-ронний ресурс] / Богдан Іванович Андру-сишин // Юстініан. – 2007. – №. 4. – С. 3–15. – Режим доступу : http://www. justinian.com.ua/ article.php?id=2635.

Криштак І. В. Роль школи у правовому ви-хованні старшокласників у другій половині ХХ століття [Електронний ресурс] / І. В. Криштак // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. – 2006. – № 12. – С. 84–88.

Мурадьян Э. М. Правовое воспитание школьников / Э. М. Мурадьян. – М. : Знание, 1975. – 46 с.

Програми восьмирічної і середньої загаль-ноосвітньої школи. Основи радянської держави і права. 8 клас / за ред. В. В. Па-ламарчук. – К. : Вища школа, 1976. – 17 с.

Тарас А. Е. Правовое воспитание старшек-лассников / А. Е. Тарас. – Минск : Народная асвета, 1988. – 72 с.

Актуальные задачи преподавания курса основ Советского государства и права / В. А. Бережнов, А. П. Прохоров // Препо-давание истории в школе. – 1978. – № 5. – С. 61–67.

Опришко В. Ф. Правове навчання : проблеми та їх розв’язання / В. Ф. Опришко // Радянська школа. – 1991. – № 6. – С. 70–74.

Центральний державний архів вищих ор-ганів влади та управління України // Ф. 166, оп. 15, спр. 9164, арк. 1–5.

Этика и психология семейной жизни. Ти-повая программа курса для учащихся 9–10 классов общеобразовательной школы (экс-периментальный вариант) / И. В. Гребен-ников, И. В. Дубровина, А. М. Низовая и др. – М. : Ротапринтн. участок Уч-ного метод. совета при МП СССР, 1981. – 37 с.

ЦДАВО України // Ф. 166, оп. 15, спр. 9198, арк. 44–46.

Афанасьева Т. М. Семья : [кн. для учащихся старших классов] / Тамара Михайловна Афанасьева. – М. : Просвещение, 1985. – 224 с.

Всесоюзное научное совещание по опыту углубленного изучения отдельных учебных предметов по выбору (факультативные занятия, специальные классы и школы). 10–12 июня 1968 года // Преподавание истории в школе. – 1968. – № 5. – С. 13–21.

О тематике факультативных занятий на 1968/69 учебный год // Преподавание ис-тории в школе. – 1968. – № 5. – С. 36–37.

Кудін В. О. Основи марксистсько-ленін¬ської естетики : [факультатив для учнів

–10 класів] / В. О. Кудін. – К. : Радянська школа, 1975. – 144 с.

REFERENCES

Osnovy zakonodavstva SRSR i soyuznykh respublik pro narodnu osvitu // Radyanska shkola. – 1973. – № 9. – S. 4–18.

Berezivska L. D. Reformuvannya shkil'noyi osvity v Ukrayini u ХХ stolitti : [monografiya] / L. D. Berezivska. – К. : Bogdanova А. М., 2008. – 406 s.

Smagin І. І. Pidruchnyk iz suspilstvoznavstva v ukrayinskiy shkoli 1920-1990 rr. : problemy stvorennya i funktsionuvannya : monografiya / І. І. Smagin; Zhytomyr. оbl. in-t pislya¬dyplomnoyi osvity. – Zhytomyr : Polissya, 2010. – 411 s.

Andrusyshyn B. I. Stanovlennya ta rozvytok shkilnoyi pravovoyi osvity v Ukrayini [Еlektronnyy resurs] / Bogdan Ivanovych Andrusyshyn // Yustinian. – 2007. – №. 4. – S. 3–15. – Rezhym dostupu do zhurnalu : http://www.justinian.com.ua/ article.php?id =2635.

Кryshtak І. V. Rol' shkoly u pravovomu vykhovanni starshoklasnykiv u drugiy polovyni XX stolitti [Еlektronnyy resurs] / І. V. Кryshtak // Pedagogika, psykhologiya ta med.-biol. probl. fiz. vykhovannya i sportu. – 2006. – № 12. — S. 84–88.

Muradyan E. М. Pravovoe vospitanie shkolnikov / E. М. Мuradyan. – М. : Znanie, 1975. – 46 s.

Programy vos'myrichnoyi i serednioyi zagal-nooosvitnioyi shkoly. Osnovy radyanskoyi derzhavy i prava. 8 klas / za red. V. V. Palamarchuk. – К. : Vyshcha shkola, 1976. – 17 s.

Тaras А. Е. Pravovoe vospitanie starshe-klassnikov / А. Е. Таras. – Мinsk : Narodnaya asveta, 1988. – 72 s.

Aktualnye zadachi prepodavaniya kursa osnov Sovetskogo gosudarstva i prava / V. А. Berezhnov, А. P. Prokhorov // Prepo-davanie istorii v shkole. – 1978. – № 5. – S. 61–67.

Oprishko V. F. Pravove navchannya: prob¬lemy ta yikh rozvyazannya / V. F. Оprishko // Radyanska shkola. – 1991. – № 6. – S. 70–74.

Tsentralnyy derzhavnyy arkhiv vyshchykh organiv vlady ta upravlinnya // F. 166, оp. 15, spr. 9164, аrk. 1–5.

Etika i psikhologiya semeynoy zhizni. Tipo-vaya programma kursa dlya uchashchikhsya 9–10 klassov obshcheobrazovatelnoy shkoly (eksperimentalnyy variant) / I. V. Greben-nikov, I. V. Dubrovina, А. M. Nizovaya i dr. – М. : Rotaprintn. uchastok Uch-nogo metod. soveta pri MP SSSR, 1981. – 37 s.

TSDAVO Ukrayiny // F. 166, оp. 15, spr. 9198, аrk. 44–46.

Afanas'eva T. M. Sem'ya : [kn. dlya ucha-shchikhsya starshykh klassov] / Tamara Mikhaylovna Afanas'eva. – М. : Prosve-shchenie, 1985. – 224 s.

Vsesoyuznoe nauchnoe soveshchanie po opyty uglublennogo uzucheniya otdel'nykh uchebnykh predmetov po vyboru (fakul-tativnye zanyatiya, spetsial'nye klassy i shkoly). 10–12 iyunya 1968 года // Prepodavanie istorii v shkole. – 1968. – № 5. – S. 13–21.

О tematike fakultativnykh zanyatiy na 1968/69 uchebnyy god // Prepodavanie istorii vshkole. – 1968. – № 5. – S. 36–37.

Kudin V. O. Osnovy marksysts'ko-leninskoyi estetyky : [fakultatyv dlya uchniv 9–10 кlasiv] / V. О. Кudin. – К. : Radyanska shkola, 1975. – 144 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-11-17

Номер

Розділ

Історія освіти