Методика організації дослідної роботи учнів (за матеріалами вітчизняної педагогічної теорії 1945-1991 рр.)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2014.82862Ключові слова:
сільськогосподарське дослідництво, польовий дослід, дослідна робота, спостереження, навчально-дослідна ділянка.Анотація
У статті ґрунтовно вивчено та проаналізовано педагогічну та методичну літературу другої половини ХХ століття з питань організації сільськогосподарської дослідної роботи у загальноосвітніх школах України. Висвітлено основні етапи планування дослідної роботи та підготовки учнів до усвідомленого проведення польових дослідів. Розглянуто особливості ведення щоденника дослідної роботи. Охарактеризовано фенологічні та метеорологічні спостереження за піддослідними рослинами. Наведено методи збирання та обліку урожаю з контрольних і дослідних ділянок, обробки результатів дослідів та підведення підсумків дослідної роботи.
В статье изучена и проанализирована педагогическая и методическая литература второй половины ХХ века, посвященная организации сельскохозяйственной опытнической работы в общеобразовательных школах Украины. Освещены основные этапы планирования опытной работы и подготовки учащихся к осознанному проведению полевых опытов. Рассмотрены особенности ведения дневника исследовательской работы. Охарактеризованы фенологические и метеорологические наблюдения за подопытными растениями. Приведены методы сбора и учета урожая с контрольных и опытных участков, обработки результатов опытов и подведения итогов опытнической работы.
The article presents the results of a detailed study and analysis of pedagogical and methodical literature of the second half of the twentieth century which is devoted to the methods of organization of agricultural research work at Ukrainian secondary schools. The need is stressed to employ the research work as the main factor in the further development of Ukrainian education system. Data are given about the latest researches and publications where the problem of organization of the research work at school has been studied. The main steps in the process of planning of the research work and training students to make the deliberate operations have been described. Attention is drawn to choosing the subject of experimental work and the research program development. Features of keeping a diary of the research work have been analyzed. It is spoken in short about phenological and meteorological observations of experimental plants. It is described in detail about methods of harvest accounting from control and experimental plots, the results of experiments and summarizing of research work. Conclusions are drawn about the role and function of research work at the educational process of secondary school and the main factors influencing the pedagogical efficiency of experimental work.