Міжнародні звязки української педології (20-ті – початок 30-Х років ХХ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2014.82857Ключові слова:
педологія, міжнародні наукові зв’язки, міжнародне наукове співробітництво, досвідно-педологічна станція, науково-дослідна кафедра педології.Анотація
У статті висвітлюються основні напрями та форми наукових зв’язків української педології у 20-ті – на початку 30-х років ХХ ст. Показано, що наукове співробітництво вітчизняних вчених-педологів здійснювалося у двох напрямах: співробітництво з науковими й освітніми установами РСФСР та інших республік СРСР; наукові зв’язки з європейськими країнами та США. Доведено, що ці напрями міжнародних зв’язків української педології реалізовувалися через такі форми співробітництва: закордонні відрядження; екскурсії зарубіжних делегацій; участь у роботі міжнародних і всесоюзних наукових з’їздів; методичне співробітництво; висвітлення досвіду діяльності дослідних педологічних установ за кордоном на сторінках педагогічної преси.
В статье освещены основные направления и формы научных связей украинской педологии в 20-е – начало 30-х годов ХХ в. Показано, что научное сотрудничество отечественных ученых-педологов происходило в двух направлениях: сотрудничество с научными и образовательными учреждениями РСФСР и других республик СССР; научные связи с европейскими государствами и США. Доказано, что эти направления международных связей украинской педологии были реализованы через такие формы сотрудничества: зарубежные командировки; экскурсии иностранных делегаций; участие в работе международных и всесоюзных научных съездов; методическое сотрудничество; освещение опыта деятельности исследовательских педологических учреждений за границей на страницах педагогической прессы.
The article runs about the main directions and forms of scientific connections of Ukrainian pedology which is light up in the 20th – beginning of the 30th in the XX century. It is says that scientific collaboration of national pedology-scientists was carried out in two different directions which were expressed not only their geography but also their social and even political pluralism which was possible till the end of 20th: a collaboration with scientific and educational establishments of the USSR and other republics of the USSR; scientific contact with European countries and the USA. It is well-proven that these international directions of Ukrainian pedology connections were realized through the forms of collaboration such as: individual and group abroad business trips; excursions of foreign delegations in educational establishments; participating in the international and in all-union scientific conventions; methodical collaboration (translation and publishing scientific foreign literature, purchasing different stuff and equipment abroad); illumination of foreign experience activity of educational establishments on the pages of pedagogical magazines in scientific literature. From the middle of 30th participation of Ukrainian scientists in the international contacts was substantially limited by the ideological settings of the soviet state.