Внесок Феофана Прокоповича у розвиток української педагогічної думки XVIII ст.

Автор(и)

  • Тетяна Кочубей Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2014.82855

Ключові слова:

Прокопович, українська педагогічна думка, XVIII ст.

Анотація

У статті висвітлено педагогічні погляди Феофана Прокоповича на природу людини, можливості її пізнання, пізнавальні можливості її чуттєвого досвіду, розуму як критерію наукового пізнання, утвердження важливості раннього виховання, особливо морального. Розкрито його погляди на організацію навчально-виховного процесу, поєднання світської і релігійної освіти, встановлення зв’язку між різними науками, які викладалися у навчальних закладах XVIII ст. Наголошено на запропонованій Феофаном Прокоповичем системі освіти, яка включала церковні школи трьох типів: архієрейську (елементарну) школу, семінаріум з восьмирічним курсом (середню школу), академію (вищу школу).

 

В статье освещены педагогические взгляды Феофана Прокоповича на природу человека, возможности его познания, познавательные возможности его чувственного опыта, разума как критерия научного познания, утверждение важности раннего воспитания, в особенности нравственного. Раскрыты его взгляды на организацию учебно-воспитательного процесса, сочетание светского и религиозного образования, установление связей между разными науками, которые преподавались в учебных заведениях XVIII в. Акцентировано на предложенной Феофаном Прокоповичем системе образования, которая включала церковные школы трех типов: архиерейскую (элементарную) школу, семинариум с восьмилетним курсом (среднюю школу), академию (высшую школу).

 

The article deals with pedagogical views of Theophane Prokopovych on human nature, the possibilities of its learning, cognitive possibilities of its sensory experience, mind as a criterion of scientific knowledge, strengthening the importance of early education, especially moral, for successful development of personality. The following thought of scientist was proven: human actions to be moral must be based on the knowledge and free choice of the good that means that to awaken in a person his natural predisposition for the good and to overcome equally natural predisposition to the evil, we must appeal to his mind and will and educate them.

The views of Theophane Prokopovych on the organization of the educational process, proven by him in the book «Spiritual rules» rated by the contemporaries as «Song of Enlightenment», and his opinion on the combination of secular and religious education, finding of connection between various sciences that were taught in educational institutions of XVIII century were highlighted in the article.

It was found that the content of the famous work contains a detailed plan of academies and seminaries organization, also advanced thoughts about teaching methods and students’ regime are esxpressed. The value of «Spiritual rules» was emphasized; this document made the case of schools foundation mandatory and put it in state policy. The article deals with the education system proposed by Theophane Prokopovych, which included church schools of three types: Pontifical (elementary) school, seminarium rate of eight (Middle School), Academy (high school).

Біографія автора

Тетяна Кочубей, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри соціальної педагогіки, соціальної роботи та історії педагогіки, проректор з науково-педагогічної роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-11-17

Номер

Розділ

Історія педагогічної думки