МАЙЖЕ ЮВІЛЕЙНЕ: ДО 10-РІЧЧЯ ВИХОДУ ПЕРШОГО НОМЕРА

Автор(и)

  • Ольга Сухомлинська доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, академік-секретар Відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2015.82827

Ключові слова:

толерантність, багатоманіття, цінність, радянська школа, Інший, діти з вадами, важкі діти, емоційність, розвиток інтелекту, співпереживання, турбота, любов, інклюзія, соціальна компенсація.

Анотація

В статті розкривається сучасне розуміння поняття «толерантність» як наукової категорії, як складової педагогічної ідеології, як етичної цінності;  доводиться правомірність його застосування як дослідницького підходу до аналізу спадщини В. О. Сухомлинського через характеристику ставлення тогочасного суспільства, школи, учителів до Іншого – дітей з відхиленнями, затримкою у розвитку, з різними недоліками, до яких виявлялися різні види і форми інтолерантності,  проти яких виступав педагог. Висвітлено гуманістичні шляхи, засоби і методи, застосовувані Сухомлинським, що були спрямовані на толерантну всебічну  підтримку таких дітей, їхню позитивну соціалізацію через інклюзію.


В статье раскрывается современное понимание термина «толерантность» как научной категории, как составляющей педагогической идеологии, как этической ценности; доказывается правомерность его применения как исследовательского подхода к анализу наследия В. А. Сухомлинского через характеристику отношения общества, школы, учителя к Другому – детям с отклонениями, задержкой в развитии, с различными недостатками, к которым проявлялись различные формы интолерантности,  против которых выступал педагог. Раскрыты гуманистические пути, средства и методы, используемые Сухомлинским, которые были направлены на толерантную поддержку таких детей, их позитивную социализацию через инклюзию.


In the article the modern understanding of the concept of «tolerance» as a scientific category as part of educational ideology as ethical values; have the legality of its use as a research approach to the analysis of heritage V. Sukhomlinsky by characteristic attitudes of contemporary society, schools and teachers to the Other – children with disabilities, delay in development, with various shortcomings, which were found different types and forms of intolerance against which speaking teacher. Deals with humanistic ways, means and methods used Sukhomlinsky that were aimed at tolerant comprehensive support these children, their socialization through positive inclusion. According to the author, a brief list of the key points of today's relation to another child and opinions and for its development shows that Sukhomlynsky idea ahead of its time and today are important for the teacher, school pupils.Scientists in many countries are working on these problems. Many countries have seen the development of inclusive education, not without some resistance of parents and communities where tolerance is a necessary condition for the organization and conduct of such studies. It is essential to emphasize modern and teachers, and has written about it Sukhomlinsky to common school environment is not repelled these children so that they may be children in isolation, were part of a friendly environment, receiving support.The author focused on one aspect of this problem – a pedagogical approach to children with developmental delay. All other categories of difficult children, whom he wrote Vasily Alexandrovich, also need special attention of the teacher and of course, a tolerant attitude. They will be reviewed by scientists - now or in the future.




##submission.downloads##

Опубліковано

2015-03-24

Номер

Розділ

Історія педагогічної думки