DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2014.27103

Теоретико-практичні засади реформаторської діяльності Григорія Гринька на посаді наркома освіти УСРР

Наталія Осьмук

Анотація


У статті охарактеризовано особливості формування та ґенезу педагогічних поглядів Наркома освіти УСРР Г. Гринька. Проаналізовано передумови і сутність педагогічного світогляду видатного освітянина на двох етапах: до призначення на посаду наркома, і, безпосередньо, під час перебування на ній. Визначено вплив педагогічних переконань Г. Гринька на формування провідних напрямів самостійної освітньої політики у розбудові соціалістичної системи освіти.

В статье охарактеризованы особенности формирования и генезиса педагогических взглядов Г. Гринька. Проанализированы предпосылки и сущность педагогического мировоззрения выдающегося деятеля просвещения на двух этапах: до назначения на пост наркома, и, непосредственно, во время пребывания на нём. Определено влияние педагогических убеждений Г. Гринька на формирование основных направлений самостоятельной образовательной политики в процессе создания социалистической системы образования.

The peculiarities of formation and genesis of G. Grinko educational ideas are characterized in the article. The background and the essence of educational outlook of this outstanding personality at two stages: before he was appointed as a People’s Commissar and at the period of his holding this position have been analyzed.

The first period can be characterized as the stage of critical thinking over the theoretical foundations of new pedagogics in foreign and national education theory and formation on their basis positive attitude to the labour polytechnic school. The school was aimed firstly at balanced personality development.

At the second stage, according to the urgent tasks of the Ukrainian society development of that time, the outlook of Grinko has changed. In the process of searching for the ways of solving educational problems, People’s Commissar and his party decided to focus on the school that would combine general and vocational training. Its main principle was monotechnism, and the prior task was to train highly qualified workers. At the same time they focused on the system of social establishments, determined to protect and bring up homeless children. The main aim of the social upbringing was to form a man of a new type that would be connected organically with labour communist society, so the main influential method  must have been the collective upbringing as active and creative process.

Thus, genesis of Grinko’s pedagogical outlook influenced the formation of the main vectors of independent educational policy in the process of socialist education  system foundation.

 


Ключові слова


Г. Гринько; джерела педагогічного світогляду; етапи формування світогляду; концепція реформування української освіти; професійно-технічна освіта; система соціального виховання

Повний текст:

PDF

Посилання


Березівська Л. Д. Реформування шкільної освіти в Україні у XXI столітті : моногра-фія / Л. Д. Березівська. – К. : Богданова А. М., 2008. – 406 с.

Виговський М. Ю. Номенклатура системи освіти в УСРР 1920–1930-х років: соціальне походження, персональний склад та функції / М. Ю. Виговський. – К. : Генеза, 2005. – 312 с.

Гендрихівська А. Як ми журнал видавали / А. Гендрихівська // Радянська освіта. – 1923. – січень – С. 36–38.

Гринько Г. Ф. Идея трудового воспитания в свете социалистического миросозерцания / Г. Ф. Гринько // Учитель и школа. – 1919. – № 2–3 – С. 1–14.

Гринько Г. Очередные задачи советского строительства / Г. Гринько. – Харків : Дер-жвидав України, 1920 – 27 с.

Гринько Г. Ф. Памяти Ушинского / Г. Гринько // Учитель и школа. – 1919. – № 1. – С. 3–7.

Липинський В. В. Становлення і розвиток нової системи освіти в УСРР у 20-ті роки : монографія / В. В. Липинський. – Донецьк : РВА ДонДТУ, 2000. – 247 с.

Маловідомі першоджерела української пе-дагогіки (друга половина XIX–XX ст.) : хре-стоматія / упоряд. Л. Д. Березівська та ін. – К. : Наук. світ, 2003. – 418 с.

Порадник по соціяльному вихованню дітей. – Харків : ВДВ, 1921. – Вип. 1. – 135 с.

Ряппо Я. П. Профессиональная школа вме-сто общеобразовательной словесной шко-лы / Я. П. Ряппо // Шлях освіти. – 1924. – № 1. – С. III–XXIII.

Українська педагогіка в персоналіях : [навч. посіб.] : у 2 кн / за ред. О. В. Сухомлинської. – К. : Либідь, 2005. – Кн. 2. – 552 с.

Хаїт І. Система радянської освіти : підруч. для вжитку в пед. ВУЗ’ах і для вчительства / І. Хаїт. – Харків : ДВУ, 1927. – 251 с.

REFERENCES

Berezivska L. D. Reformuvannia shkilnoi os-vity v Ukraini u XXI stolitti : monohrafiia / L. D. Berezivska. – K. : Bohdanova A. M., 2008. – 406 s.

Vyhovskyi M. Iu. Nomenklatura systemy os-vity v USRR 1920–1930-kh rokiv: sotsialne pokhodzhennia, personalnyi sklad ta funktsii / M. Iu. Vyhovskyi. – K. : Heneza, 2005. – 312 s.

Hendrykhivska A. Yak my zhurnal vyda-valy / A. Hendrykhivska // Radianska os-vita. – 1923. – sichen – S. 36–38.

Hrynko H. F. Ydeia trudovoho vospytanyia v svete sotsyalystycheskoho myrosozertsanyia / H. F. Hrynko // Uchytel y shkola. – 1919. – № 2–3. – S. 1–14.

Hrynko H. Ocherednye zadachy sovetskoho stroytelstva / H. Hrynko. – Kharkiv : Derzhvydav Ukrainy, 1920 – 27 s.

Hrynko H. F. Pamiaty Ushynskoho / H. Hrynko // Uchytel y shkola. – 1919. – № 1. – S. 3–7.

Lypynskyi V. V. Stanovlennia i rozvytok no-voi systemy osvity v USRR u 20-ti roky : mon-ohrafiia / V. V. Lypynskyi. – Donetsk : RVA DonDTU, 2000. – 247 s.

Malovidomi pershodzherela ukrainskoi peda-hohiky (druha polovyna XIX–XX st.) : khres-tomatiia / uporiad. L. D. Berezivska ta in. – K. : Nauk. svit, 2003. – 418 s.

Poradnyk po sotsiialnomu vykhovanniu ditei. – Kharkiv : VDV, 1921. – Vyp. 1. – 135 s.

Riappo Ia. P. Professyonalnaia shkola vmesto obshcheobrazovatelnoi slovesnoi shkoly / Ia. P. Riappo // Shliakh osvity. – 1924. – № 1. – S. III–XXIII.

Ukrainska pedahohika v personaliiakh : [navch. posib.] : u 2 kn / za red. O. V. Sukhomlynskoi. – K. : Lybid, 2005. – Kn. 2. – 552 s.

Khait I. Systema radianskoi osvity : pidruch. dlia vzhytku v ped. VUZ’akh i dlia vchytelstva / I. Khait. – Kharkiv : DVU, 1927. – 251 s.