Витоки дослідження середовища як педагогічного феномену
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2014.27098Ключові слова:
середовище, педагогіка середовища, педологія, середовищезнавствоАнотація
У статті зроблено спробу аналізу ідей вітчизняних педологів, представників педагогіки середовища початку ХХ століття щодо взаємодії середовища та дитини, а також ролі середовища у її вихованні. Охарактеризовано дослідження, які в тій чи іншій мірі представляють витоки дослідження середовища як педагогічного феномену та розкривають зародження інтересу до проблеми створення середовища як одного з найважливіших факторів розвитку особистості. Доведено, що погляди науковців щодо практичного використання можливостей середовища були різними, окремі питання викликали гостру дискусію.
В статье сделана попытка исследования идей отечественных педологов, представителей педагогики среды начала ХХ века, относительно вопроса взаимодействия среды и ребенка, а также роли среды в его воспитании. Даны характеристики исследованиям, которые в той или иной степени представляют истоки исследования среды как педагогического феномена и раскрывают зарождение интереса к проблеме формирования среды как одного из важнейших факторов развития личности. Доказано, что взгляды ученых относительно практического использования возможностей среды были разными, отдельные вопросы вызывали острую дискуссию.
Environment as a pedagogical, social and cultural phenomenon has its own history and the logic in its development. The author tried to study the ideas of native pedagogues and representatives environment pedagogy current of the early 20th century. Researches, which to some extent, presented the principles of pedagogical environment study and revealed the formation of interest to environmental issues as one of the most important sources of personality development were characterized in the article. It was proved that the views of the definite period scholars on theoretical and practical research of the environment had been different. The wide environment typology, which is presented in the research is the proof of ideas’ availability. The influence of the pedology interdiction on the development of the perspective scientific fields is analyzed in the article. The ideas of the environmental pedagogy remain in the history of the native pedagogical conception development, despite the withdrawal of the notion «environment» from professional pedagogical lexis.
Посилання
Выготский Л. С. Кризис семи лет / Л. С. Выготский // Собр. соч. : в 6-ти т. / под ред. Д. Б. Эльконина. – М. : Педагогика, 1984. – Т. 4. – С. 376–385.
Выготский Л. С. Педагогическая психоло-гия / Л. С. Выготский ; под ред. В. В. Да¬выдова. – М. : Педагогика, 1991. – 480 с.
Дуднік Л. М. Педологогічна служба в шко-лах України (20-ті – перша половина 30-х років ХХ століття) : автореф. дис. на здо-буття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія пе-дагогіки» / Л. М. Дуднік. – Луганськ, 2002. – 29 с.
Залужный А. Детский коллектив и ребенок / А. Залужный, С. Лозинский. – Х. : Книго-спилка, 1926. – 235 с.
Иорданский Н. Н. Организация детской среды / Н. Н. Иорданский. – М. : Работник просвещения, 1925. – 120 с.
Коляда Н. М. Дитячий рух як середовище соціального виховання від минулого до су-часності / Н. М. Коляда // Вісник Черка-ського університету. Серія : Педагогічні науки. – 2008. – Вип. 131. – С. 72–78.
Кутепов Р. К вопросу об изучении поведе-ния детского коллектива / Р. Кутепов // Просвещение Донбасса. – 1925. – № 6–7. – С. 35–39.
Левківський М. В. Історія педагогіки : під-ручник / М. В. Левківський. – Київ : Центр навчальної літератури, 2003. – 360 с.
Мануйлов Ю. С. Средовой поход в воспи-тании : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.01 / Мануйлов Юрий Степанович. – М., 1997. – 193 с.
Пасіка Т. Педологія і соціальне виховання / Т. Пасіка // Радянська школа. – 1928. – № 1–2. – С. 3–8.
Пистрак М. М. Как создавались программы ГУСа / М. М. Пистрак // Народное про-свещение. – 1927. – № 10. – С. 56–66.
Растригіна А. М. Розвиток теорії вільного виховання у вітчизняній і зарубіжній педа-гогіці кінця XIX – першої половини XX сто-ліття : автореф. дис. на здобуття наук. сту-пеня доктора пед. наук : спец. 13.00.01 «За-гальна педагогіка та історія педагогіки» / А. М. Растригіна. – К., 2004. – 42 с.
Рыбцова Л. Л. Э. Дюркгейм о взаимосвязи педагогики и социологии / Л. Л. Рыбцова // Известия Уральского государственного университета: Педагогика. Образование. – 2011. – № 4. – С. 60–67.
Соколянський І. Дитрух – школа – учитель / І. Соколянський // Радянська освіта. – 1925. – № 5. – С. 15–21.
Сухомлинська О. В. Періодизація педагогі-чної думки в Україні: кроки до нового ви-міру / О. В. Сухомлинська // Збірник нау-кових праць : спеціальний випуск «До ви-токів становлення української педагогічної науки» / В. Г. Кузь (гол. ред.) та ін. – К. : Наук. світ, 2002. – С. 31–40.
Шацкий С. Т. Педагогические сочинения : в 4-х т. / С. Т. Шацкий ; [сост. А. П. Ку¬барева и Д. С. Бершадская, послесл. Л. Скаткина] ; под ред. И. А. Каирова [и др.]. – М. : Просвещение, 1964. – Т. 2. – 476 с.
REFERENCES
Vyhotskyi L. S. Kryzys semy let / L. S. Vyhotskyi // Sobr. soch. : v 6-ty t. / pod red. D. B. Elkonyna. – M. : Pedahohyka, 1984. – T. 4. – S. 376–385.
Vyhotskyi L. S. Pedahohycheskaia psykholo-hyia / L. S. Vyhotskyi ; pod red. V. V. Davy¬dova. – M. : Pedahohyka, 1991. – 480 s.
Dudnik L. M. Pedolohohichna sluzhba v shko-lakh Ukrainy (20-ti – persha polovyna 30-kh rokiv KhKh stolittia) : avtoref. dys. na zdobut-tia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.01 «Zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky» / L. M. Dudnik. – Luhansk, 2002. – 29 s.
Zaluzhnyi A. Detskyi kollektyv y rebenok / A. Zaluzhnyi, S. Lozynskyi. – Kh. : Knyhos-pylka, 1926. – 235 s.
Yordanskyi N. N. Orhanyzatsyia detskoi sredy / N. N. Yordanskyi. – M. : Rabotnyk prosveshchenyia, 1925. – 120 s.
Koliada N. M. Dytiachyi rukh yak sere¬dovyshche sotsialnoho vykhovannia vid mynuloho do suchasnosti / N. M. Koliada // Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia : Pedahohichni nauky. – 2008. – Vyp. 131. – S. 72–78.
Kutepov R. K voprosu ob yzuchenyy povede-nyia detskoho kollektyva / R. Kutepov // Pros-veshchenye Donbassa. – 1925. – № 6–7. – S. 35–39.
Levkivskyi M. V. Istoriia pedahohiky : pidruchnyk / M. V. Levkivskyi. – Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury, 2003. – 360 s.
Manuilov Iu. S. Sredovoi pokhod v vospy-tanyy : dys. ... doktora ped. nauk : 13.00.01 / Manuilov Yuryi Stepanovych. – M., 1997. – 193 s.
Pasika T. Pedolohiia i sotsialne vykhovannia / T. Pasika // Radianska shkola. – 1928. – № 1–2. – S. 3–8.
Pystrak M. M. Kak sozdavalys prohrammy HUSa / M. M. Pystrak // Narodnoe prosve-shchenye. – 1927. – № 10. – S. 56–66.
Rastryhina A. M. Rozvytok teorii vilnoho vykhovannia u vitchyznianii i zarubizhnii pedahohitsi kintsia XIX – pershoi polovyny XX stolittia : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia doktora ped. nauk : spets. 13.00.01 «Zahalna pedahohika ta istoriia pedaho-hiky» / A. M. Rastryhina. – K., 2004. – 42 s.
Rybtsova L. L. E. Diurkheim o vzaymosviazy pedahohyky y sotsyolohyy / L. L. Rybtsova // Yzvestyia Uralskoho hosudarstvennoho uny-versyteta: Pedahohyka. Obrazovanye. – 2011. – № 4. – S. 60–67.
Sokolianskyi I. Dytrukh – shkola – uchytel / I. Sokolianskyi // Radianska osvita. – 1925. – № 5. – S. 15–21.
Sukhomlynska O. V. Periodyzatsiia pedaho-hichnoi dumky v Ukraini: kroky do novoho vymiru / O. V. Sukhomlynska // Zbirnyk naukovykh prats : spetsialnyi vypusk «Do vy-tokiv stanovlennia ukrainskoi pedahohichnoi nauky» / V. H. Kuz (hol. red.) ta in. – K. : Nauk. svit, 2002. – S. 31–40.
Shatskyi S. T. Pedahohycheskye sochynenyia : v 4-kh t. / S. T. Shatskyi ; [sost. A. P. Kubareva y D. S. Bershadskaia, poslesl. L. Skatkyna] ; pod red. Y. A. Kayrova [y dr.]. – M. : Prosve-shchenye, 1964. – T. 2. – 476 s.