Радянська педагогіка як ідеологія: спроба історичної реконструкції

Автор(и)

  • Ольга Сухомлинська

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2014.26970

Ключові слова:

радянська педагогіка, ідеологія, періодизація, нова термінологія, кризові явища, реформаційні процеси, рефлексологія, психотехніка педологія, інтерпретація зарубіжної педагогіки, інтернаціоналізм, колективізм, партійність, класовість, соціологізм, політех

Анотація

В статті аналізується феномен радянської педагогіки впродовж усього часу її існування як окремого специфічного явища в історії розвитку вітчизняної педагогічної науки. Подається тлумачення поняття «радянська педагогіка», аргументується і характеризується її поділ на етапи розвитку. Доводиться, що ідеологічне наповнення кожного окремого етапу відрізняється від попереднього і залежить великою мірою від актуалізованих часом політико-ідеологічних вимог. Радянська педагогіка як ідеологія класифікується автором як марксистсько-ленінська, класово-партійна наука, спрощена й схематично звульгаризована, войовничо-атеїстична, непримиренна до інших точок зору, наука, що поціновує себе як «прогресивна», передова; невід’ємним компонентом її розвитку є критика «буржуазних» і «націоналістичних» концепцій освіти і виховання. Разом з тим автор розглядає феномен радянської педагогіки як складне явище, що носить суперечливий характер, і не оцінює його однозначно. Стаття спирається на велику кількість джерел радянського періоду, сучасної аналітичної літератури.

В статье анализируется феномен советской педагогики в течение всего времени её существования как отдельного специфического явления в истории развития отечественной педагогической науки. Подается толкование понятия «советская педагогика», аргументируется и характеризуется её разделение на этапы развития. Доказывается, что идеологическое наполнение каждого отдельного этапа отличается от предыдущего и зависит в большой степени от актуализированных временем политико-идеологических требований. Советская педагогика как идеология классифицируется автором как марксистско-ленинская, классово-партийная наука, упрощённая и схематично звульгаризованная, воинственно-атеистическая, непримиримая к другим точкам зрения, наука, которая ценит себя как «прогрессивная», передовая; неотъемлемым компонентом её развития является критика «буржуазных» и «националистических» концепций образования и воспитания. Вместе с тем автор рассматривает феномен советской педагогики как сложное явление, носит противоречивый характер, и не оценивает его однозначно. Статья опирается на большое количество источников советского периода, современной аналитической литературы.

The phenomenon of theUSSRpedagogy during the whole period of it’s existence as the separate, specific phenomenon in the history of native pedagogical science is analyzed in the article.USSRpedagogy as a notion is interpreted, pedagogical derivations are characterized. It has been grounded that the ideological filling of each separate stage differs from previous and depends on the actualized political and ideological demands.USSRpedagogy as a ideology is classified as Marksystsko and Leninska, class and party science, which is simplified and schematically vulgar, warlike and atheistical, irreconcilable to the different points of view, the science which considers itself to be progressive and leading, the inalienable component of which is the bourgeois and nationalistic educational concept’s criticism. The author observes the phenomenon of theUSSRpedagogy as the complicated phenomenon, which has contradictious character and do not estimate it definitely. The article is based upon great variety ofUSSRsources and modern analytical literature.

Посилання

Daniel Lindenberg. L’Internalionale communiste et l’ecole de classe / Daniel Lindenberg. – Paris : Maspero, 1972. – 398 p.

Балашов Е. М. Школа в российском общес-тве. 1917–1927. Становление «нового чело-века» / Е. М. Балашов. – Санкт-Петербург, 2003. – 237 с.

Богуславский М. В. История отечественной педагогики. Первая треть ХХ века / М. В. Богуславский. – Томск : Изд-во Науч.-тех. лит-ры, 2005. – 312 с.

Грехем Л. Р. Історичний огляд [перша глава книги Л. Р. Грехема «Наука, філософія і людинознавство у Радянському Союзі] / Л. Р. Грехем // Філософська і соціологічна думка. – 1989. – № 7. – С. 108–123; № 8. – С. 100–119.

Дмитриев Александр «Академический ма-рксизм» 1920–1930-х годов: западный кон-текст и советские обстоятельства [Элект-ронный ресурс] / Дмитриев Александр // НЛО. – 2007. – № 88. – Режим доступа : http://magazines.russ.ru/nlo/2007/88dm2.html.

Келли Катарина. Маленькие граждане бо-льшой страны: интернационализм и совет-ская пропаганда [Электронный ресурс] / Келли Катарина // НЛО. – 2003. – № 60. – Режим доступа : http://magazines.russ.ru/ nlo/2003/60/katrion.html.

Кременцов Н. Л. Равнение на ВАСХНИЛ [Электронный ресурс] / Н. Л. Кременцов. – Режим доступа : http://www.russcience.euro. ru/papers/krem94os.htm.

Курек Николай. История ликвидации пе-дологии и психотехники / Курек Николай. – Санкт-Петербург : Алетейя, 2004. – 330 с.

Липинський В. В. Становлення і розвиток нової системи освіти в УСРР у 20-х роках / Липинський В. В. – Донецьк : Донецький держ. техн. ун-т, 2000. – 248 с.

Мартин Терри. Империя «положительной деятельности». Нации и национальности в СССР, 1923–1939 / Мартин Терри. – Москва : РОССПЭН, 2011. – 855 с.

Нариси історії українського шкільництва (1905–1933) :

навчальний посібник. – Київ : Заповіт, 1996. – 302 с.

Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР (1917–1941) / под. ред. Н. П. Кузина, М. Н. Колмаковой. – М. : Педагогика. 1986. – 284 с.

Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР (1941–1961) / под. ред. Ф. Г. Паначина, М. Н. Колмаковой, З. И. Равкина. – М. : Педагогика, 1988. – 272 с.

Очерки педагогической науки в СССР (1917–1980) / под. ред. Н. П. Кузина, М. Н. Кол¬маковой. – М. : Педагогика, 1986. – 284 с.

Пистрак М. М. Педагогика : учебник для высших педагогических учебных заведе-ний / М. М. Пистрак. – Москва : Гос. уч.-пед. издательство, 1934. – 420 с.

Спорные проблемы марксистской педаго-гики : сб. статей под ред. А. З. Иоанисиани. – М. : Изд-во «Раб. просв.», 1930. – 411 с.

Ясницкий А. Об архетипе советской психоло-гии как научной дисциплине и социальной практики [Электронный ресурс] / Ясницкий Антон, Завершнева Екатерина // НЛО. – 2009. – № 100. – Режим доступу : http://magazines. russ.ru/nlo/2009/100/ai26.html.

REFERENCES

Daniel Lindenberg. L’Internalionale communiste et l’ecole de classe / Daniel Lindenberg. – Paris : Maspero, 1972. – 398 p.

Balashov E. M. Shkola v rossyiskom obshchestve. 1917–1927. Stanovlenye «novoho cheloveka» / E. M. Balashov. – Sankt-Peterburh, 2003. – 237 s.

Bohuslavskyi M. V. Istoryia otechestvennoi pedahohyky. Pervaia tret KhKh veka / M. V. Bohuslavskyi. – Tomsk : Yzd-vo Nauch.-tekh. lyt-ry, 2005. – 312 s.

Hrekhem L. R. Istorychnyi ohliad [persha hlava knyhy L. R. Hrekhema «Nauka, filosofiia i liudynoznavstvo u Radianskomu Soiuzi] / L. R. Hrekhem // Filosofska i sotsiolohichna dumka. – 1989. – № 7. – S. 108–123; № 8. – S. 100–119.

Dmytryev Aleksandr «Akademycheskyi marksyzm» 1920–1930-kh hodov: zapadnyi kontekst y sovetskye obstoiatelstva [Эlektronnyi resurs] / Dmytryev Aleksandr // NLO. – 2007. – № 88. – Rezhym dostupa : http://magazines. russ.ru/nlo/2007/88dm2.html.

Kelly Kataryna. Malenkye hrazhdane bolshoi strany: ynternatsyonalyzm y sovetskaia propahanda [Эlektronnyi resurs] / Kelly Kataryna // NLO. – 2003. – № 60. – Rezhym dostupa : http://magazines.russ.ru/nlo/ 2003/60/katrion.html.

Krementsov N. L. Ravnenye na VASKhNYL [Эlektronnyi resurs] / N. L. Krementsov. – Rezhym dostupa : http://www.russcience. euro.ru/papers/krem94os.htm.

Kurek Nykolai. Istoryia lykvydatsyy pedolo-hyy y psykhotekhnyky / Kurek Nykolai. – Sankt-Peterburh : Aleteiia, 2004. – 330 s.

Lypynskyi V. V. Stanovlennia i rozvytok no-voi systemy osvity v USRR u 20-kh rokakh / Lypynskyi V. V. – Donetsk : Donetskyi derzh. tekhn. un-t, 2000. – 248 s.

Martyn Terry. Imperyia «polozhytelnoi deiatelnosty». Natsyy y natsyonalnosty v SSSR, 1923–1939 / Martyn Terry. – Moskva : ROSSPЭN, 2011. – 855 s.

Narysy istorii ukrainskoho shkilnytstva (1905–1933) : navchalnyi posibnyk. – Kyiv : Zapovit, 1996. – 302 s.

Ocherky ystoryy shkoly y pedahohycheskoi mysly narodov SSSR (1917–1941) / pod. red. N. P. Kuzyna, M. N. Kolmakovoi. – M. : Peda-hohyka. 1986. – 284 s.

Ocherky ystoryy shkoly y pedahohycheskoi mysly narodov SSSR (1941–1961) / pod. red. F. H. Panachyna, M. N. Kolmakovoi, Z. Y. Rav¬kyna. – M. : Pedahohyka, 1988. – 272 s.

Ocherky pedahohycheskoi nauky v SSSR (1917–1980) / pod. red. N. P. Kuzyna, M. N. Kolmakovoi. – M. : Pedahohyka, 1986. – 284 s.

Pystrak M. M. Pedahohyka : uchebnyk dlia vysshykh pedahohycheskykh uchebnykh zavedenyi / M. M. Pystrak. – Moskva : Hos. uch.-ped. yzdatelstvo, 1934. – 420 s.

Spornye problemy marksystskoi pedaho-hyky : sb. statei pod red. A. Z. Yoanysyany. – M. : Yzd-vo «Rab. prosv.», 1930. – 411 s.

Iasnytskyi A. Ob arkhetype sovetskoi psyk-holohyy kak nauchnoi dystsyplyne y sotsyal-noi praktyky [Elektronnyi resurs] / Yasnyt-skyi Anton, Zavershneva Ekateryna // NLO. – 2009. – № 100. – Rezhym dostupu : http://magazines.russ.ru/nlo/2009/100/ai26.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-05-01

Номер

Розділ

Історія педагогічної думки