Проблема нової української школи у працях Я. Чепіги
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2013.23476Ключові слова:
дитина, виховання, національне виховання, Я. ЧепігаАнотація
Автор у статті звертається до наукових праць репресованого вченого-педагога – основоположника педології в Україні, замовчуваного в радянські часи, Якова Феофановича Чепіги (1875–1938). На основі аналізу праць вченого розкриваються його важливі погляди і пропозиції на виховання дитини в новій українській школі. Посилаючись на думку Я. Чепіги визначено фактори національного виховання. Розкрито сутність поняття «національне виховання». Простежується виховання національно свідомого патріотизму в статтях вченого «Пасинки школи», «Вплив вулиці на виховання дітей», «Бережливість у справі виховання», «Страх і кара: психолого-педагогічний нарис» та ін.
Автор в статье обращается к научным трудам репрессированного ученого-педагога – основоположника педологии в Украине, замалчиваемого в советские времена, Якова Феофановича Чепиги (1875–1938). На основе анализу трудов ученого раскрываются его важные взгляды и предложения на воспитание ребенка в новой украинской школе. Ссылаясь на мнение Я. Чепиги определенно факторы национального воспитания. Раскрыта сущность понятия «национальное воспитание». Прослеживается воспитание национально сознательного патриотизма в статьях ученого «Пасынки школы», «Влияние улицы на воспитание детей», «Бережливость по делу воспитания», «Страх и наказание: психолого-педагогический очерк» и др.
The author refers to research papers of Yakov Feofanovych Chepiga (1875–1938), repressed scientist, educator, founder of pedagogy in Ukraine, suppressed in Soviet times. In the bases of analysis of several academic works the author reveals some important views and suggestions concerning education of the child in the new Ukrainian schools. Refering to Chepiga’s views, the factors of national development have been determined. The essence of the notion national up-bringing has been revealed. The development of national patriotism can be traced in such articles of the scientist as «School stepchild», «Street influence on child’s development», «Thrift in education», «Fear and punishment: psychological and pedagogical issue».
Посилання
Словник іншомовних слів: 23000 слів та термінологічних словосполучень / За ре-дакцією Любові Пустовіт. – К. : Довіра, 2000. – 1018 с.
Стельмахович М. Г. Народна педагогіка / Мирослав Гнатович Стельмахович. – К. : Ра-дянська школа, 1985. – 312 с.
Сухомлинський В. Батьківська педагогіка / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1978. – 263 с.
Палюх З. Погляди Я. Ф. Чепіги на моральне виховання дітей / Зінаїда Палюх // Почат-кова школа. – 1997. – № 9. – С. 44–47.
Чепіга Я. Вплив вулиці на виховання дітей / Я. Чепіга // Українська хата. – 1909. – № 10. – С. 553–557.
Чепіга Я. Моральне внушіння у справі вихо-вання / Я. Чепіга // Проблеми виховання й навчання в світлі науки й практики. Збірник психо-педагогічних статей. – 1913 – Кн. 1. – К. : Друкарня Першої Київської Артелі Дру-карської Справи, 1913 – С. 61–76.
Чепіга Я. Самовиховання вчителя / Яків Фе-офанович Чепіга. – К. : Українська педагогі-чна бібліотека, 1914. – 36 с.
Чепіга Я. Страх і кара: їх вплив на характер і волю дитини / Я. Чепіга // Світло. – 1912. – Кн. 6. – С. 15–31; Кн. 7. – С. 21–36.
Чепіга Я. Труд і гра яко фактори вихован-ня / Я. Чепіга // Шлях освіти. – 1923. – № 9–10. – С. 85–104.