Методологічне забезпечення дослідження історії розвитку вищої інженерно-технічної освіти

Автор(и)

  • Ірина Федосова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2013.23474

Ключові слова:

методологія, методологічні підходи, принципи, методи дослідження, інженерно-технічна освіта, вищі навчальні заклади

Анотація

У статті встановлено, що методологія – це сукупність загальних принципів, вчення про методи пізнання і перетворення дійсності, які обґрунтовують вихідні регулятивні принципи і способи їх конкретного використання в пізнавальній і практичній діяльності; визначено методологічні підходи: теорія пізнання, системний, феноменологічний, герменевтичний, наративний; виявлено, що здійсненню наукового пошуку сприяли такі принципи: об’єктивності, історизму, науковості, системності, розвитку; обґрунтовано методи
дослідження: порівняльно-історичний, порівняльно-зіставний, діалектичний, історико-генетичний, конструктивно-генетичний аналіз, конкретно-пошуковий, логіко-історичний, історико-ретроспективний, метод періодизації.

 

У статье установлено, что методология – это совокупность общих принципов, учения, о методах познания и превращения действительности, которые обосновывают исходные регулятивные принципы и способы их конкретного использования в познавательной и
практической деятельности; определены методологические подходы: теория познания, системный, феноменологический, герменевтический, наративный; обнаружено, что осуществлению научного поиска способствовали такие принципы: объективности, историзму, научности, системности, развития; обоснованы методы исследования: сравнительно-исторический, сравнительно-сопоставимый, диалектический, историко-генетический, конструктивно-генетический анализ, конкретно-поисковый, логико-исторический, историко-ретроспективный, метод периодизации. 

In the article it has been determined that the methodology is a set of general principles, subject on knowledge and reality transform methods, that grounded the initial regulatory principles and methods for their specific use in the cognitive and practical activity. Methodological approaches such as: the theory of knowledge, systematic, phenomenological, hermeneutic, narrative are defined, revealing that the scientific research had been carried out using the following principles: objectivity, historical, scientific, systematic, development. Some methods have been grounded, among them: comparative and historical, comparative and contrastive, dialectical, historical and genetic, constructural and genetic analysis, specific and search, logical and historical, historical and retrospective, the method of periodization.

Біографія автора

Ірина Федосова

кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри комп’ютерних наук ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»

Посилання

Адаменко О. Методологічні засади дослі-дження історії розвитку педагогічної науки / О. Адаменко // Рідна школа. – 2013. – № 1–2. – С. 8–14.

Анопов И. А. Опит систематического обзора материалов к изучению современного со-стояния среднего и низшего технического и ремесленного образования в России / И. А. Анопов. – СПб., 1889. – 560 с.

Блауберг И. В. Становление и сущность сис-темного похода / И. В. Блауберг, Э. Г. Юдин. – М. : Наука, 1973. – 270 с.

Бобрышов С. В. Историко-педагогическо еис-следование развития педагогического зна-ния: методология и теория : [монография] / С. В. Бобрышов. – Ставрополь : СКСИ, 2006. – 300 с.

Богуславський М. Структура сучасного істо-рико-педагогічного знання / М. Богуслав¬ський // Шлях освіти. – 1999. – № 1. – С. 37–40.

Бутенко В. Г. Роль вищої технічної освіти у формуванні громадянських цінностей май-бутніх фахівців [Електронний журнал] / В. Г. Бутенко // Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. – 2010. – Вип. 2.

Ваховський Л. Ц. Методологія дослідження історико-педагогічного процесу: постановка проблеми / Л. Ц. Ваховський // Шлях освіти. – 2005. – № 2. – С. 7–11.

Ваховський Л. Ц. Наратив у історико-педагогічному дослідженні: методологічний аналіз / Л. Ц. Ваховський // Шлях освіти. – 2007. – № 1. – С. 42–45.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. – Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.

Виргинский В. С. Очеркиистории науки и техники с древнейшихвремен до середины XV века / В. С. Виргинский, В. Ф. Хотенко. – М. : Просвещение, 1993. – С. 106.

Гончаренко С. У. Методологічні характери-стики педагогічних досліджень / С. У. Гонча¬ренко // Педагогіка і психологія. – 1993. – № 1. – С. 11–23.

Гупан Н. М. Розвиток історії педагогіки в Україні (історіографічний аспект) : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.01 / Гупан Нестор Миколайович. – К., 2000. – 496 с.

Гуссерль Э. Кризи европейских наук и трансцендентальная феноменология / Гус-серль Э. Философиякакстрогая наука. – Но-вочеркасск : Сагуна, 1994.

Дворецький И. Х. Латино-русскийсловарь / И. Х. Дворецький. – М. : Руський язык, 1976. – С. 525.

Исмагилов Ф. Р. Тенденции укрепления свя-ти высшего технического образования и нау-ки / Исмагилов Ф. Р., Мухутдинова Г. С., Ба-бикова Н. Л. // Современные проблемы нау-ки и образования. – 2008. – № 4. – С. 71–73.

Коваленко Є. І. Методологічна функція історії педагогіки у становленні майбутнього педагога / Є. І. Коваленко // Психолого-педагогічні науки. – 2012. – № 4. – С. 1–7.

Королев Ф. Ф. Логическое и историческое в педагогических исследованиях / Ф. Ф. Коро¬лев // Сов. педагогика. – 1970. – № 3. – С. 91–92.

Крыштановская О. В. Инженеры: становле-ние и развитие профессиональной группы / О. В. Крыштановская. – М. : Наука, 1989. – С. 21.

Неболсин А. Г. Историко-статистический очерк общего и спеціального образования в России / А. Г. Неболсин. – СПб., 1993. – 257 с.

Общий план технического и профессио-нального образования в Империи. – СПб., 1884. – 149 с.

Проблеми психологічної герменевтики / [Чепєлєва Н. В., Титаренко Т. М., Смуль-сон М. Л. та ін. ; за ред. Н. В. Чєпєлєвої]. – К. : Міленіум, 2004. – 273 с.

Рикер П. Герменевтика. Этика. Политика: Московскиелекции и інтерв’ю / Поль Рикер ; РАН. Ин-тфилософии. – М. : Академия, 1995. – 359 с.

Старостин Б. А. Параметры развития науки / Б. А. Старостин. – М. : Наука, 1980. – 280 с.

Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К. : АПН, 2003. – 68 с.

Сухомлинська О. В. Концептуальні засади розвитку історико-педагогічної науки в Україні / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 1999. – № 1. – С. 31–45.

Трощук И. В. Наратив как междисциплинар-ный методологический конструкт в совре-менных социальных науках [Электронний ресурс] / И. В. Трощук. – Режим доступу : http://www2.usu.ru.

Філософський енциклопедичний словник / [редкол. В. І. Шинкарук (голова) та ін.]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

Энциклопедический словарь / Ф. А. Брок¬гауз, И. А. Эфрон. − Т. ХХХІІІ. – СПб. : Изда-тельскоедело, 1901. – С. 125.

Энциклопедический социологический сло-варь / [под ред. Г. В. Осипова]. – М. : РАН. Ин-тсоц.-полит. исслед., 1995. – 939 с.

Этимологический словар руського языка. – М., 1980. – Т. 2. – Вып. 7. – С. 76–77.

Номер

Розділ

Історія педагогічної думки