Розумова перевтома як наукова проблема в контексті шкільної дієтетики та дидактики кінця ХІХ – початку ХХ століття

Автор(и)

  • Віра Вихрущ
  • Людмила Ковальчук

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.2.2013.23467

Ключові слова:

аксіологія, втома, перевтома, дидактичні знання, шкільна дієтетика, експериментальна педагогіка

Анотація

У статті розглядається проблема перевтоми як чинника, що виникає у процесі пізнання, проаналізовано аксіологію й передумови формування дидактичних знань наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття в контексті розвитку знань зі шкільної дієтетики та експериментальної педагогіки. Розумова перевтома учнів та причини її виникнення стали важливим предметом вивчення ученими, які прагнули розглядати пізнавальні процеси з огляду на їх психолого-педагогічну природу, як передумову формування фізичного та психічного здоров’я учнів. Надалі саме проблема розумової перевтоми учнів стала причиною розробки теорії уроку та доцільної організації навчальної діяльності.

 

В статье рассматривается проблема переутомления как фактор, который возникает в процессе познания, проанализировано аксиологию и условия формирования дидактических знаний конца ХІХ – начала ХХ столетия в контексте развития знаний по школьной диететике и экспериментальной педагогике. Умственное переутомление учащихся и причины его возникновения стали важным предметом изучения учеными, которые стремились рассматривать познавательные процессы с учетом их психолого-педагогической природы, как условие формирования физического и психического здоровья учащихся. В дальнейшем именно проблема умственного переутомления учеников стала причиной разработки теории урока и оптимальной организации учебной деятельности.

 

The problem of fatigue, as a factor of the learning process is considerend, the prerequisites for the formation of values and didactic knowledge in the late nineteenth – early twentieth century in the context of knowledge from school diyetetyky and experimental pedagogy are analyzed. Mental fatigue of students and its causes have become an important subject of study fot those scientists, who aimed to examine cognitive processes in terms of their psychological and pedagogical nature, as a precondition of students’ physical and mental health. In future, it is the problem of mental fatigue that caused the development of the lesson theory and correct organization of training activities.

Біографії авторів

Віра Вихрущ

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і методики початкової освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Людмила Ковальчук

кандидат педагогічних наук, асистент кафедри педагогіки і методики початкової освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Вирениус А. С. Отношение классической си-стемы образования к психической деятельно-сти мозга с точки зрения физиологии и ги-гиены / А. С. Вирениус // Врач. – 1882. – С. 38–47.

Вирениус А. С. Переутомление у учащихся средних учебных заведений в Германии / Вирениус А. С. – СПб., 1890. – 49 с.

Монасеина М. М. О ненормальности мозго-вой деятельности современного культурного человека / Монасеина М. М. – СПб., 1886. – 57 с.

Монасеина М. М. Об усталости / Монасеина М. М. – СПб., 1892. – 43 с.

Мор Я. Г. К вопросу об обременении учени-ков наших гимназии в зависимости от их по-ложения в семье и домашней обстановке / Мор Я. Г. – СПб. : Б.и., 1911. – 55 с.

Моссо А. Усталость / Моссо А. – СПб., 1893. – 67 с.

Нестеров В. Г. Современная школа и здоро-вье / Труды II съезда русских врачей. – СПб., 1887. – Т. I. – С. 67–78.

Сикорский И. А. О детях трудных в воспита-тельном отношении / Сикорский И. А. – К. : Типография Котомина и Кº, 1882. – 7 с.

Сикорский И. А. Сборник научно-литератур¬ных статей по вопросам общественной пси-хологии, воспитания и нервно-психической гигиены : в 5-ти книгах / Сикорский И. А. – М., 1900. – Кн. 2. – 124 с.

Сикорский И. А. О явлениях утомления при умственной работе у детей школьного воз-раста / И. А. Сикорский // Здоровье. – 1879. – № 104. – С. 27–35.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Історія педагогічної думки