КОМПЛЕКСНІСТЬ ЯК ПРОВІДНИЙ ПРИНЦИП ОРГАНІЗАЦІЇ І ДІЯЛЬНОСТІ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (1920-і роки)

Автор(и)

  • Ольга Сухомлинська Доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, головний науковий співробітник, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2033-285X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2019.184953

Ключові слова:

Українська школа, комплексність, комплексні програми, плани, етапи, принципи, під-ходи, педологія, психотехніка, предмети, «Порадник», Дальтон-план, метод проектів

Анотація

У статті розглядається комплексність як явище в теорії і практиці української радянської педагогіки 1920-х років. Висвітлюється етапність розвитку ідей про комплексну побудову освітнього процесу в школі, аналізується кожен з виділених 3-х етапів; наводяться різні підходи українських педагогів до комплексування. Показується значний вплив на українських освітян російських підходів до побудови освітнього процесу. Приді-ляється увага аналізу різного роду вимірників різнобічної діяльності учнів та різновидів форм і методів, за до-помогою яких реалізувалася комплексність. Прослідковується перебіг застосування комплексності й висува-ються причини її заборони та наслідки для подальшого розвитку шкільної освіти.

Біографія автора

Ольга Сухомлинська, Доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, головний науковий співробітник

Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України

Посилання

Ananin, S. (1924). Do pytannia pro znesennia lektsiinoi systemy. Radianska osvita, Ch. 3–4 (be-rezen-kviten), 20–25 [in Ukrainian].

Boguslavskij, M. (2005). Istorija otechestvennoj pedagogiki (pervaja tret' HH veka). Tomsk: Izd-vo NTL [in Russian].

Bolshakova, I. O. (2015). Kompleksne navchan-nia u 20-x rr. XX st. yak dzherelo rozvytku mizh predmetnoi intehratsii zmistu navchannia druhoi polovyny KhKh st. Zbirnyk naukovykh prats, Issue 18(1–2015), 36–41 [in Ukrainian].

Vygotskij, L. S. (1929). K voprosu o plane nauchno-issledovatel'skoj raboty po pedologi nacional'nyh men'shinstv. Pedologija, 3, 367–377 [in Russian].

Vygotskij, L. S. (2010). Pedologija i psihotehni-ka. Kul'turno-istoricheskaja psihologija, 2, 105–120 [in Russian].

Harbuz, T. (1925). Etapy v rozvytkovi kom-pleksovykh prohramiv. Put prosveshchenyia, 9(29), 74–81 [in Ukrainian].

Durdukivskyi, V. (1927). Proekt prohramy dlia doslidnoi roboty u spravi vyvchennia lankovoi systemy pratsi v trudovii shkoli. Radianska osvi-ta, 1, 36–42 [in Ukrainian].

Edinyj uchebno-vospitatel'nyj plan socvosa. (1924). Rukovodstvo po social'nomu vospitaniju. Har'kov: Gosudarstvennoe izd-vo Ukrainy, 133–294 [in Russian].

Ivanytsia, H. (1924). Kompleksne navchannia. Radianska osvita. Ch. 1–2 (sichen-liutyi), 118–121 [in Ukrainian].

Kovalchuk, L. I. (2016). Problemy rezultatyvnosti navchalnoho protsesu v konteksti pedolohich-noi nauky (Persha tretyna XX stolittia). Molodyi vchenyi, 5(32) traven, 335–340 [in Ukrainian].

Kompleksna systema za doby sotsialistychnoi rekonstruktsii. (1930). Tezy Derzhavnoho naukovo-metodolohichnoho komitetu. Kharkiv: Rab. prosveshchenyia [in Ukrainian].

Len, I. (1926). Do pytannia pro kompleksovist u starshomu kontsentri semyrichky. Shliakh osvity, 10, 51–67 [in Ukrainian].

Lypynskyi, V. V. (2000). Stanovlennia i rozvytok novoi systemy osvity v URSR u 20 roky. Donetsk [in Ukrainian].

Lozynskyi, S. (1927). Z praktyky kompleksnoi roboty v shkoli. Kharkiv: Knyhospilka [in Ukrainian].

Mostovyi, A. (1925). Boliuchi momenty komp-leksovoi systemy. Radianska osvita, 2, 32–35 [in Ukrainian].

Mostovyi, P. (1931). Kontseptsii komplek-sovosty na Ukraini. Komunistychna osvita, 4, 105–131 [in Ukrainian].

Narysy istorii ukrainskoho shkilnytstva (1905–1933). (1996). O. V. Sukhomlynskoi (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].

O nachal'noj i srednej shkole. Postanovlenie CK VKP (b) ot 5 sentjabrja 1931 g. (1947). Direktivy VKP (b) i postanovlenija sovetskogo pravitel'stva o narodnom obrazovanii za 1917–1947 gg. Moskva – Leningrad: Izd-vo APN RSFSR, 151–159 [in Russian].

Pavlovskij, V. (1925). K voprosu o zven'evoj organizacii raboty v shkolah Socvosa. Put' prosveshhenija / Shljah osvіti, 5/6, 71–80 [in Russian].

Pavlovskyi, V. (1927). Prohramovo-dydak-tychni shukannia Zhovtnia v ukrainskii pedahohichnii literaturi. Radianska osvita, 11, 46–56 [in Ukrainian].

Pavlovskyi, V. (1932). Osnovni etapy rozvytku politekhnichnoi shkoly na Ukraini. Komunis-tychna osvita, 10, 44–61 [in Ukrainian].

Pistrak, M. M. (1934). Pedagogika. Moskva: Gosuchpedgiz [in Russian].

Praktika Dal'ton-plana v sovetskih shkolah. (1926). Leningrad: Gos. izd-vo, 10–30 [in Russian].

Praktyka lankovoi pratsi v trudovii shkoli. (1929). O. S. Zaluzhnoho (Ed.). Kharkiv: DVU [in Ukrainian].

Sokoljanskij. (1924). Social'nye i biologicheskie momenty v detskom dvizhenii. Put' prosve-shhenija, 6(26), 206–208 [in Russian].

Sokolianskyi, I. (1926). Orhanizatsiia pedahohi-chnoho protsesu za kompleksovoiu systemoiu, metodyka i metodychna tekhnika. Radianska osvita, 1, 11–16 [in Ukrainian].

Spornye problemy marksistskoj pedagogiki. (1930). A. Z. Ioanisiani (Ed.). Moskva: Rab. Prosveshhenija. URL: www.detskiysad.ru/ ped/marksist.html/ [in Russian].

Sukhomlynska, O. V. (1996). Kompleksne navchannia v shkolakh Ukrainy. Narysy z istorii ukrainskoho shkilnytstva (1905–1933). Kyiv: Zapovit, 153–207 [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. V. (2012). Psykhotekhnika – vtrachenyi napriam radianskoi pedahohichnoi nauky i praktyky. Istoryko-pedahohichnyi almanakh, Issue 2, 2–12 [in Ukrainian].

Taran, V. (1925). Lanky v kompleksovii systemi. Radianska osvita, 6–7, 36–43 [in Ukrainian].

Tarasevich, N. (1923). Pedologija i ee znachenie v sovremennom pedagogicheskom stroitel'stve. Put' prosveshhenija, 4, 1–22 [in Russian].

Filimonova, T. V. (2010). Dytiachi mistechka – novatorskyi proekt rannoradianskoho periodu. Narysy z istorii rozvytku novatorskykh navchalno-vykhovnykh zakladiv v Ukraini (kinets XIX – XX st.). Luhansk: LNU imeni Tarasa Shevchenka, 190–248 [in Ukrainian].

Chepiha, Ya. (1924). Praktychna trudova pedahohika. Kyiv, Kharkiv [in Ukrainian].

Jetkind, A. M. (1993). Jeros nevozmozhnogo. Istorija psihoanaliza v Rossii. Sankt-Peterburg: Meduza, URL: https://www.psyoffice.ru/ 2529-jetkind-aleksandr.-jeros-nevozmozhnogo.-istorija.html [in Russian].

Yanchenko, T. (2016). Pedolohiia v Ukraini ta zarubizhzhi: teoriia i praktyka. Chernihov: Desna Polihraf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Історія педагогічної думки