ПЕДАГОГІКА І ПЕДАГОГИ В ДІЯЛЬНОСТІ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ НАУК (до 100-річчя НАН України і 25-річчя НАПН України)

Автор(и)

  • Ольга Сухомлинська

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4833.1.2017.153325

Ключові слова:

Українська державність, Гетьманат, Всекраїнська академія наук, Історико-філологічний відділ, Педагогічна комісія, Науково-педагогічні при ВУАН товариства, Наукові праці, Дослідні установи, Персоналії, Спілка визволення України, Реорганізація науки.

Анотація

У статті аналізується процес становлення Національної академії наук України у 1920-1930 роках і зокрема, участь українських педагогів і освітян у її розбудові. Досліджено, що їхня праця відбувалася як безпосередньо у академічних структурах – відділах, комісіях, кафедрах, кабінетах, так і в різного роду товариствах при ВУАН, що працювали в різних регіонах України. Охарактеризовано напрями і зміст роботи педагогів і освітян, що носили національний характер і були зосереджені на дослідженні історії освіти, українській педагогічній бібліографістиці, історіографії та персоналістиці. Аналізуються й їхні звернення до актуальних питань, що стояли перед освітою і школою: комплексності, трудової спрямованості, нового змісту освіти, питань підручникотворення.Визначено, що причинами припинення діяльності педагогів у структурах ВУАН та наближених до них стали зміна політичного курсу СРСР – від НЕПу, українізації, автономізації до централізації і уніфікації як керівництва наукою з Москви. Доведено, що кульмінацією цих процесів стали репресії проти педагогів, їхнє фізичне і моральне винищення, започатковане процесом над Спілкою визволення України (1929), який припинив працю педагогів у складі ВУАН. Подано рефлексії вчених щодо оцінки діяльності ВУАН цього періоду.

Номер

Розділ

Історія педагогічної думки